برای راهاندازی کسبوکار در اینترنت قبل از هر چیز باید درباره درگاه پرداخت واسط بدانید. برای همین هم «رده» در این صفحه تلاش کرده هم درگاه واسط پرداخت را معرفی کند و هم مزایای استفاده از آن را برای صاحبان کسبوکار معرفی کند.
[توضیح بیشتر درباره جزئیات و مزایای هر کدام از درگاههای پرداخت را پس از جدول مقایسهای بخوانید]
درگاههای پرداخت آنلاین دو دسته هستند؛ درگاه پرداخت مستقیم (بانکی و PSP) و درگاه پرداخت واسط. گرفتن درگاه پرداخت مستقیم کار دوشواری است. چون گرفتن آن نیازمند شرایط خاصی است که خیلی از کسبوکارها حداقل در سالهای اول امکان گرفتن آنها را ندارند. اما دسته دوم درگاههای پرداخت اینترنتی، درگاههای واسط هستند. درگاههای پرداخت واسط نقش واسطهای را بین متقاضی گرفتن درگاه و شرکتهای PSP که درگاه پرداخت مستقیم ارائه میدهند، بر عهده میگیرد. برای همین دیگر نیازی نیست مراحل سخت و طولانی این شرکتها را برای گرفتن درگاه مستقیم طی کنید و یک درگاه واسط پرداخت برای کسبوکارهای آنلاین بهترین گزینه هستند.
تا سال گذشته عدمنیاز به گرفتن کد رهگیری مالیاتی و نماد اعتماد الکترونیکی برای داشتن درگاه واسط پرداخت توسط کسبوکارهای کوچک آنلاین یک مزیت بود. مدارکی که هم گرفتنش خیلی زمانبر بود و هم برای خیلی از مشاغل آنلاین امکانپذیر نبود. اما از امسال برای داشتن درگاههای پرداخت واسط هم مانند درگاههای پرداخت مستقیم نیاز به کد رهگیری مالیاتی و اینماد وجود دارد. اما درگاههای واسط به دلایل ویژگیهای دیگری هنوز هم بین صاحبان کسبوکار آنلاین مورد استفاده قرار میگیرند. اول اینکه زمان تسویه حساب در درگاههای پرداخت واسط نسبت به درگاه پرداخت مستقیم کوتاهتر است. مثلا زمان انتقال تراکنشهای اینترنتی به حساب مورد نظر از طریق درگاههای واسط براساس زمان انتقال پایا و تنها چند ساعت طول میکشد، اما درگاههای پرداخت مستقیم با زمان طولانیتری انتقال وجه را به حساب بانکی مورد نظر صاحب کسبوکار انجام میدهند.