رده بررسی چطور با همسر ولخرج برخورد کنیم؟

چطور با همسر ولخرج برخورد کنیم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
23 مهر 1403

یکی از چالش‌های رایج که ممکن است زوج‌ها در زندگی زناشویی با آن مواجه شوند، ولخرجی یکی از همسران است. وقتی یکی از طرفین به خرج کردن پول به صورت افراطی عادت دارد، این موضوع می‌تواند به تنش‌ها و اختلافات جدی منجر شود. اما چگونه می‌توان با این وضعیت برخورد کرد؟ آیا باید به تنش‌ها دامن زد یا می‌توان با رویکردی مثبت و سازنده به حل این مشکل پرداخت؟ در این مطلب از رده به بررسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا با همسر ولخرج خود به شیوه‌ای مؤثر و سازنده برخورد کنید.

ولخرجی همسر از کجا ناشی می‌شود؟

ولخرجی همسر می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

تربیت خانوادگی

فرزندان به طور طبیعی از والدین و اعضای خانواده خود یاد می‌گیرند. اگر والدین عادت‌های مالی سالمی داشته باشند و به مدیریت هزینه‌ها توجه کنند، احتمالاً فرزندان نیز این رفتارها را یاد می‌گیرند. برعکس، اگر والدین ولخرج باشند و به هزینه‌های غیرضروری توجهی نداشته باشند، فرزندان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و یاد می‌گیرند که در بزرگسالی این‌گونه رفتار کنند و ولخرج باشند.

باورهای ذهنی

برخی از باورهای ذهنی در افراد، آن‌ها را به سمت ولخرج بودن سوق می‌دهد. باورهایی مثل «زندگی کوتاه است، از زندگی لذت ببر»، «خرید کردن باعث لذت و آرامش است»، «تا جوانی خرج کن» و هزاران موارد دیگر که البته از بیخ‌وبن نادرست هستند. این باورهای ذهنی که از خانواده و محیط تربیتی فرد به او منتقل می‌شود، عادت‌های زندگی‌اش را می‌سازد.

طرحواره‌ها

طرحواره‌هایی مثل شکست، نقص و شرم می‌تواند باعث اعتیاد به خرید شود. افراد دارای این تله‌ها، احساس کمبود، حقارت و شکست‌خوردگی درونی دارند و به جای پذیرش و حل این مشکلات، به جبران افراطی این تله‌های ذهنی روی می‌آورند. یعنی می‌خواهند با رفتارهای مختلف، قدرت‌نمایی کنند و این احساس ضعف را جبران کنند. مثلا فرد برای جبران احساس ضعف خود و برای قوی و توانا نشان دادن خود، به ولخرجی روی می‌آورد تا نشان بدهد که قدرت خرج کردن پول زیاد را دارد.

معرفی بهترین حساب بانکی کودکان

چطور با همسر ولخرج‌مان رفتار کنیم؟

برخورد با همسر ولخرج نیازمند رویکردی حساس و همدلانه است. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از هر چیز ابتدا دلیل این کار همسرتان را درک کنید

چرا همسرتان بیش از حد خرج می‌کند؟ آیا قبل از ازدواج هم همین‌طور بود؟ اگر از قبل همین‌طور بوده باشد، پس این موضوع به تربیت خانوادگی و تله‌های ذهنی او برمی‌گردد و ارتباطی به شما ندارد. اما اگر قبلا این‌طور نبوده و بعد از ازدواج به ولخرجی دچار شده، ممکن است دلیلش این باشد که در رابطه با شما، نیازها و خواسته‌هایش برآورده نمی‌شود و به احساساتش بها داده نمی‌شود. به همین دلیل، او این هیجانات و احساسات را با خرید کردن زیاد برآورده می‌کند. در این صورت باید مشکلات رابطه‌تان را حل کنید و رابطه‌تان را بهبود ببخشید تا این مشکل نیز حل شود. اگر نمی‌دانید نیازها و خواسته‌های همسرتان چیست، از او بپرسید. سوال کنید که چه کار می‌توانید بکنید تا نیازهایش برآورده شود و حس بهتری در این رابطه داشته باشد.

خودتان الگوی خوبی برای همسرتان باشید

یکی از راهکارهای مؤثر برای برخورد با همسر ولخرج، الگو بودن در رفتارهای مالی است. این رویکرد به معنای ایجاد تغییرات مثبت در رفتارهای شما و نشان دادن عادات مالی سالم به همسر است. زمانی که شما به عنوان یک الگوی خوب عمل می‌کنید، همسر شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این احتمال وجود دارد که رفتارهای شما را تقلید کند. اگر شما عادت‌های مالی سالمی مانند پس‌انداز منظم، برنامه‌ریزی برای خریدها و موارد دیگر داشته باشید، همسرتان تشویق می‌شود مثل شما رفتار کند.

چطور به فرزندان‌مان پول توجیبی بدهیم؟

خیلی واضح و شفاف با همسرتان صحبت کنید

شفافیت مهم‌ترین اصل در زندگی مشترک است. این به آن معناست که همسرتان باید بداند شما چه برنامه‌ای دارید و میزان بدهی و درآمد شما چقدر است. زمانی که همسرتان اطلاعاتی راجع به این موارد نداشته باشد و نداند که منابع خانواده چقدر است، طبیعتا دلیلی نمی‌بیند برای این که کمتر خرج کند.

نکته: تنها کسی که می‌تواند الگوی مصرف همسرتان را تغییر دهد و مانع ولخرجی‌اش شود، خود شما هستید. البته نه با نصیحت کردن، غر زدن، دعوا کردن، مخفی کردن پول و این که نگذاریم همسرمان متوجه شود که چقدر درآمد داریم. این‌ کارها، روش‌های منسوخی هستند که اصلا توصیه نمی‌شوند چون به غیر از تنش و جنگ اعصاب تاثیر دیگری ندارند.

بخشی از مدیریت مالی خانه را به همسرتان واگذار کنید

این اقدام به همسر شما احساس مسئولیت بیشتری نسبت به هزینه‌ها و بودجه خانواده می‌دهد. وقتی که او بخشی از مدیریت مالی را بر عهده می‌گیرد، به طور طبیعی تمایل دارد که در تصمیم‌گیری‌های مالی دقت بیشتری داشته باشد و به عواقب هزینه‌های خود فکر کند. این احساس مسئولیت می‌تواند به تدریج به تغییر رفتار مالی او منجر شود.

همچنین واگذاری بخشی از مدیریت مالی به همسر، می‌تواند به تقویت همکاری و تعامل مثبت بین شما و همسرتان منجر شود. در این فرآیند، هر دو طرف می‌توانید نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید و به یک توافق مشترک برسید. این همکاری می‌تواند به ایجاد یک محیط مالی سالم‌تر و متعادل‌تر در خانواده کمک کند.

در کنار یک‌دیگر آموزش ببینید و یاد بگیرید

به همسر خود کمک کنید تا با مفاهیم مالی آشنا شود. می‌توانید با هم کتاب‌های مالی بخوانید، دوره‌های آموزشی بگذرانید یا از منابع آنلاین استفاده کنید. این یادگیری می‌تواند به او کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرد.

با استفاده از این راهکارها و حفظ رویکرد همدلانه، می‌توانید به بهبود وضعیت مالی خانواده و کاهش ولخرجی همسر خود کمک کنید. مهم است که در این فرآیند صبر و شکیبایی داشته باشید و به همسر خود فرصت دهید تا تغییرات لازم را انجام دهد.

دریافت وام رده
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

دریافت وام
×
دریافت وام بانکینو
بدون نیاز به ضامن و چک و سفته
تا ۵۰ میلیون تومان