آشنایی با انواع پیامک بانکی و هزینه آن
ارسال پیامک بانکی جهت اطلاع رسانی مناسب به مشتریان بانکها چقدر اهمیت دارد؟ این خدمت به مشتریان بانک امکان می دهد که از وضعیت حساب، میزان موجودی، مبلغ تراکنش، سررسید چک و … آگاه شوند . در واقع پیامک بانکی، میتواند برای ارسال تبریکها، اطلاع رسانیها، تیلیغات و … مورد استفاده قرار بگیرد .
فهرست محتوا
- متغیرهای مرتبط با پیامک تراکنشهای بانکی
- انواع پیامک تراکنش بانکی
- پیامک تراکنشهای غیر مالی چیست ؟
- منظور از پیامک تراکنشهای مالی چیست ؟
- پیامک تراکنش بانکی حاوی چه اطلاعاتی است؟
- طریقه خرید بسته پیامکی در بانک
- هزینه پیامک بانکی
متغیرهای مرتبط با پیامک تراکنشهای بانکی
- طول متن پیامک
- نوع تراکنش (در طول متن پیامک تاثیرگزار است)
- کارمزد اپراتورها (سالانه دستخوش تغییر است)
- درج آیتمهای الزامی یا اختیاری در متن پیامک (مانند: شرح و … )
انواع پیامک تراکنش بانکی
پیامکهای بانکی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:
- پیامک تراکنشهای غیر مالی
- پیامک تراکنشهای مالی
پیامک تراکنشهای غیر مالی چیست ؟
پیامکهای تراکنشهای غیرمالی به پیامکهایی گفته می شود که معمولا حاوی اطلاعات مالی مانند واریز ، برداشت و …. نیست. این پیامکها معمولا هزینهای برای مشتری ندارند و به عنوان یک خدمت ارزش افزوده از طرف بانکها ارائه است .
یکی از اهداف اصلی ارسال پیامک تراکنشهای غیر مالی میتواند بحث امنیت حساب مشتریان باشد. مانند :ارسال پیامک در صورت ورود به اینترنت بانک یا موبایل بانک
از شایعترین ارسال پیامکهای تراکنش غیرمالی بانکها با هدف خدمات ارزش افزوده و امنیت حساب برای مشتریان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیامکهای اطلاعرسانی تبریک تولد / ایام تقویمی مهم و ….
- پیامک تغییر اطلاعات مشتری در شعب / دریافت کارت نقدی / تعویض کارت نقدی / ارائه خدمات بدون کارت و …
- اطلاع رسانی ورود به بانکداری الکترونیک
- ارسال انواع رمز پویا برای خرید های اینترنتی و انتقال وجه کارت به کارت و رمز های پویا انتقال وجه حساب به حساب و ….
- …
هزینه نوع پیامک های فوق معمولا بر عهده مشتریان بانک نیست.
منظور از پیامک تراکنشهای مالی چیست ؟
نوع دیگر پیامکها، پیامک تراکنشهای مالی است که حاوی اطلاعات مرتبط با پردازشهای مالی شما است . پیامک تراکنشهای مالی دو مدل هزینه برای مشتری دارد:
پیامک با هزینه ثابت:
سابقا پیامکهای مالی به صورت آبونمان و ثابت از حساب مشتریان در سنوات ثابت معمولا سالانه کسر میشد. این همان مدلی است که همه ما به آن عادت داریم. یعنی هر چند ماه یکبار یک مبلغ مشخصی را از حسابمان برای هزینه پیامکها کسر میکردند.
پیامک بستهای یا هزینه متغیر:
در حال حاضر با توجه به بخشنامه بانک مرکزی رویکرد بانکها در دریافت هزینه پیامک تغییر کرده و هزینه پیامک را براساس تعداد تراکنش و موارد مورد درخواست مشتری محاسبه و کسر میکنند.
اصطلاح پیامک تراکنش محور نیز مرتبط با همین توضیح است. در حال حاضر بسیاری از بانکها، بستههای پیامکی را برای مشتریان خود تعریف کردهاند (مانند خرید حجم اینترنت) که مشتریان بسته مرتبط را انتخاب و بر اساس نیاز خود طول کاراکتر پیامک را نیز انتخاب میکنند.
مواردی که در حال حاضر بسیاری از بانکها به عنوان بسته پیامکی عرضه میکنند معمولا حاوی پارامترهای زیر است :
- انتخاب نوع حجم بسته (200.000 ریالی / 500.000 ریالی/ 1.000.000 ریالی)
- انتخاب اطلاعات مورد نیاز در پیامک (آیا شما نیاز به دریافت اطلاعات با شرح جزییات کامل هستید یا خیر؟)
- انتخاب حداقل مبلغ جهت ارسال تراکنش (از چه مبلغی در تراکنشهای خود نیاز به ارسال پیامک دارید؟ بسیاری از بانکها حداقل مبلغ را خودشان تعیین کردهاند.)
بدیهی است با انتخاب پیامک با شرح جزییات و ارسال پیامک بدون محدودیت، مبلغ حجم بسته خریداری شما زودتر به اتمام خواهد رسید. البته باید بدانید که این روش چندان جدید هم نیست. موسسه مالی و اعتباری کوثر تا پیش از ادغام در بانک سپه از این مدل تبعیت میکرد.
پیامک تراکنش بانکی حاوی چه اطلاعاتی است؟
- شماره حساب بصورت کامل
- “مبلغ” مبلغ تراکنش همراه با جدا کننده (“+” به نشانه واریز یا “-” به نشانه برداشت)
- “مانده”مبلغ مانده همراه با جداکننده
- دقیقه(دو رقم) /ساعت(دو رقم)
- شرح سند
طریقه خرید بسته پیامکی در بانک
این امکان در بانکداری الکترونیک (اینترنت بانک، همراه بانک و … ) و یا مراجعه به شعب مقدور است. این خدمت توسط برخی از بانکها مانند پارسیان، پاسارگاد و … در حال انجام است و مابقی بانکها نیز این رویکرد را در آینده پیش خواهند گرفت.
هزینه پیامک بانکی
هزینه این خدمت، متاثر از 2 تعرفه است:
- تعرفه اعلام شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر ارائه خدمت پیامک بانکی (که از سال 1399 تاکنون تغییری نداشته لست.)
- هزینه پیامک هر اپراتور (ایرانسل، همراه اول و … )
با در نظرگیری دو فاکتور فوق، بانکها مجاز نیستند هزینهای بیش از تعرفه تعیینشده برای انواع پیامک، از مشتریان خود دریافت کنند. پس میتوان گفت که تعرفه ارسال هر پیامک در بانکهای مختلف، مشابه و نزدیک به هم است.
تعرفه چقدر است؟
در حال حاضر تعرفه ارسال پیامک بانکی 30 تومان است و هزینه پیامک نیز، بسته به اپراتور تلفن همراه، متفاوت است. به عنوان مثال هزینه هر عدد پیامک اپراتور همراه اول، برای خطوط دائمی، 8.9 و برای خطوط اعتباری، 10.6 تومان و در اپراتور ایرانسل، برای خطوط دائمی داخل ایران، 9.9 و برای خطوط اعتباری، 11.6 تومان است.
به عنوان مثال حدود هزینه ارسال پیامک بانکی (یک صفحه) برای خط دایمی همراه اول:
تومان 38.9 =8.9+30
پیشنهاد رده :
هزینه ها ارسال پیامک میتواند برای برخی از مشتریان بانک ناخوشایند باشد. مشتریان پرتراکنش بانکهای بسته محور، ناراضی از زود تمام شدن بسته خود و مشتریان بانکهای تراکنش محور، ناراضی از هزینه های 3 ماه، 6 ماه و یکساله آبونمان اخذ شده توسط بانکشان.
پیشنهاد رده استفاده از خدمت نوتیفیکیشن یا اعلانات مالی است. این خدمت به صورت رایگان بوده و انتظارات شما را همانند یک پیامک بانکی مرتفع میکند. حال این خدمت دقیقا چیست؟
به این روش است که شما برنامک اعلام شده از سوی بانک خود را (که این خدمت را دارد) نصب و سپس اقدام به فعالسازی اعلانات میکنید. البته برخی از بانکها با نصب برنامک بانکیشان این خدمت به صورت پیش فرض فعال است.
در این خدمت پس از هر تراکنش، محتویات تراکنش (مانند پیامک بانکی) برای شما نمایش داده میشود.
در حال حاضر بانک پارسیان در همراه بانک خود، بانک ملی و … این خدمت را ارئه میکنند.
سلام لطفا به بانک ها اطلاع رسانی فرمایید تا برگردن به روال سابق لطفا.تعرفش هرچقدره بگیرن پیامک نامحدود واسه هر مبلغ تراکنشی پیامک بیاد…. متشکرم
بانک صادرات نه تنها پیامک زیر 50هزار تومن رو نمیفرسته بلکه جدیدا بابت هر4ماه و نیم هزینه پیام کوتاه میگیره
بانک صادرات دیگه پیامک تراکنش زیر ۵۰هزار تومن رو نمیفرسته