کدام بانکها کارمزد خدمات پیامک دریافت میکنند؟
رده بررسی میکند:
اولین نمونه از این دست بانک ملی بود؛ این بانک در 8 خردادماه امسال آنهم در روز جمعه مبلغ 5000 تومان بابت آبونمان ساپتا از حساب مشتریان خود کسر کرد که اعتراض بسیاری از مشتریانش را در پی داشت بااینکه این بانک در نیمه دوم فرودین ماه امسال نسبت به کسر این مبلغ در سایت خود در چندین نوبت اطلاعرسانی کرده بود ولی تعداد زیادی از مشتریانش هنگام کسر مبلغ از حسابشان از علت آن بیاطلاع بودند که نشانگر ضعف در بخش اطلاعرسانی این بانک و نحوه اجرای نادرست در این خصوص بود و مسئولان این بانک مجبور به معذرتخواهی و بازگشت مبالغ بهحساب مشتریان خود شدند.
این عمل ضعفهایی نیز دارد چراکه:
- هر فردی ممکن است چندین حساب و کارتبانکی داشته باشد اما بیشتر نقل انتقالات پولی خود را عمدتاً با یک و حداکثر دو کارت و حساب بانکی انجام دهد که در بقیه موارد احتیاج به دریافت پیامک در خصوص برداشتها و واریزها نداشته باشد یا آنقدر تعداد این پیامکها کم باشد که بشود از آن صرفنظر کرد.
- ممکن است شماره همراه مشترکان تغییر کند و به علت تعدد حسابها، کارتبانکی و مشغله بسیار نسبت به بهروزرسانی آن اقدام نکنند و بسیاری از مشتریان بانکها نیز که عمدتاً افراد میانسال هستند در زمان افتتاح حساب شماره همراه نداشته و اصولاً با تکنولوژی الکترونیکی و اینترنت آشنایی ندارند و قطعاً اطلاعرسانی از طریق سایت بانکها و از طریق پیامک قشر وسیعی از مشتریان را پوشش نمیدهد و اگر بانکها در اخذ کارمزد در قبال پیامکهای واریز و برداشت وجوه فرض را بر درخواست تمام مشتریان بگذارند و صرفاً در صورت عدم تمایل از مشتریان بخواهند شماره را به سامانهای پیامک کنند یا با تماس تلفنی و مراجعه به شعب عدم تمایل خود را برای استفاده از این خدمت اعلام کنند. عملاً حق افراد زیادی که این پیامک را دریافت نکرده و در این خصوص آگاهی ندارند ضایع میشود و درنتیجه اعتماد به شبکه بانکی کاهش خواهد یافت.
بعدازاین ماجرا در جلسه «شورای هماهنگی بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی» مدیران عامل و تصمیم گیران بانکها در 24 مهرماه امسال توافق کردند که ازاینپس هزینه ارسال پیامک بانکی از صاحبان حساب دریافت شود و اعضای شورا هزینه 10 هزار تومان در سال را بهعنوان آبونمان سالانه ارسال پیامک تراکنشهای بانکی تعیین کردند و ازآنجاکه 6 ماه نخست سال به اتمام رسیده بود مقرر شد برای ششماهه نخست امسال 5 هزار تومان دریافت کنند.
البته با توجه به تجربه ناموفق بانک ملی بانکها بااحتیاط و بافاصله زمانهای متفاوتی به این حوزه ورود پیدا کردند و بعضی بانکها به ادامه خدمات پیامکی رایگان تا به امروز ادامه دادهاند.
کدام بانکها بدون هزینه خدمات پیامکی ارائه میکنند؟
بانکهای زیر بانکهایی هستند که در قبال این خدمت از مشتریان کارمزد دریافت میکنند که با مشاهده پیامکهای آنان رعایت اصل مشتری مداری را در آنها بررسی میکنیم.
ولی در اکثر اطلاعرسانی بانکها عنوانشده که مشتری عدم تمایل خود برای دریافت پیامک واریز و برداشت و خدمات بانکی را اطلاع دهد که در این حالت قدرت انتخاب از مشتریانی که به هر دلیلی پیامک دریافت نکردهاند، گرفته میشود و هزینه کارمزد از آنها کسر میشود که نادیده گرفتن حقوق مشتریان در آن بارز است.
دریکی و دو مورد هم عنوانشده که اگر مشتری تمایل به دریافت خدمات دارد آن را اعلام کند که در این حالت طرح کسر از حساب شامل همه نمیشود، بلکه این اختیار برای مشتری وجود دارد که خودش انتخاب کند. پس اگر هم پیامک اطلاع در مهلت تعیینشده به دست مشتری نرسد آنگاه هزینهای هم از وی کسر نخواهد شد و به حقوق مشتریان احترام گذاشتهشده است.
در برخی موارد هم به کسر ابتدایی از حساب مشتری و بعد اطلاعرسانی در مورد آن مربوط میشود. برخی بانکها به مشتریان اعلام کردهاند که از حساب آنها هزینه 5000 تا 10 هزارتومانی کم شده است و تا مهلتی که تعیینشده فرصت دارند که اعلام کنند اگر تمایلی ندارند منابع کسر شده بهحساب آنها بازگردد که دستدرازی بهحساب مردم و نمونه بارز عدم رعایت حقوق مشتریان است که در این صورت اعتماد مشتری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بانک قرضالحسنه رسالت تنها بانکی است که رعایت به حقوق مشتریان خود را تمام و کمال رعایت کرده و به ازای هر پیامکی که در خصوص تراکنشهای واریز و برداشت برای مشتریانی که متقاضی این خدمت بودهاند 30 ریال کسر میکند.
نام بانک | دریافت کارمزد | متن پیامک |
بانک ملی | 8 خرداد 94 | کسر 50000 ریال آبان ماه ساپتا در روز 8 خردادماه مشتریانی که تا پایان خردادماه سال جاری از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 و اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال) بهحساب آنان برگشت داده خواهد شد. (در 9 خردادماه با توجه به اعتراضات گسترده مشتریان بانک ملی) |
بانک ملت | بانک ملت ارسال پیامک تراکنش برداشت را رایگان و برای ارسال پیامک تراکنش واریز سالانه 10 هزار تومان دریافت میکند که تمام اینها کاملاً اختیاری برای مشتری قرار دادهشده است و در هنگام باز کردن حساب اعلام میشود. | |
بانک کشاورزی | 29 آبان ماه | مشتری گرامی، بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی، مبلغ 50000 ریال بابت آبونمان ششماهه ارسال پیامک از حساب شما کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت سرویس پیامک خبری، عدد 1 را حداکثر تا پایان آبان ماه به همین شماره ارسال نمایید. اطلاعات بیشتر: تماس با 81301 یا مراجعه به شعب بانک کشاورزی |
بانک رفاه کارگران | بانک رفاه مشتری گرامی، دارنده حساب… هزینه ارسال پیامک تغییرات ماندهحساب سالیانه شما 80000 ریال است در صورت تمایل به استمرار این خدمت عدد یک را به شماره 3000666 ارسال نمایید تا مبلغ مزبور از حساب شما کسر گردد. مرکز پاسخگویی فراد (0218525) |
|
بانک تجارت | 10 آذرماه | مشترک گرامی از تاریخ 10/09/1394 پیامک تراکنشهای برداشت بالای 30 هزار ریال بهصورت رایگان و پیامک تراکنشهای واریز بالای 200 هزار ریال با اخذ کارمزد سالیانه 10 هزار ریال ارسال خواهد شد. جهت دریافت پیامکهای تراکنش واریز، شمارهحساب خود را به شماره 10008014 ارسال نمایید. |
بانک اقتصاد نوین | 19 مهر | مشترک گرامی آبونمان سالانه دریافت تراکنشهای بانکی از طریق پیامک، مبلغ 50000 ریال است. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک حداکثر تا 22 مهرماه عدد 1 را به شماره 200055 ارسال نمایید. اطلاعات بیشتر تماس با 02148031000 یا مراجعه به شعب بانک اقتصاد نوین |
بانک سامان | 7 بهمن | مشتری گرامی آبونمان سالانه دریافت پیامکهای واریز و برداشت، مبلغ 95 هزار ریال است. لطفاً در صورت عدم تمایل به دریافت این پیامکها حداکثر تا دهم بهمن 94 عدد 1 را به سامانه 20000 ارسال کنید. اطلاعات بیشتر: 0216422 |
بانک سینا | *بانک سینا* مشتری گرامی هزینه اشتراک سالیانه سرویس پیام کوتاه بانک سینا 40.000 ریال است. در صورت عدم تمایل، عدد 1 را به شماره 3000280505 ارسال نمایید. |
|
بانک دی | اواسط آذرماه | بانک دی مشتری گرامی، بر اساس تصمیم شورای هماهنگی بانکها، مبلغ 50000 ریال کارمزد ارسال پیامک بابت آبونمان 6 ماهه از حساب شما کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک و کسر کارمزد عدد 1 را تا پایان آذر به همین شماره ارسال نمایید. اطلاعات بیشتر: تماس با 28930 یا مراجعه به شعب بانک دی |
بانک توسعه تعاون | 29 آبان ماه | بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی مبلغ 50 هزار ریال بابت آبونمان 6 ماهه ارسال پیامک از حساب شما کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک خبری عدد 1 را تا پایان آبان ماه به شماره پیامک بانک توسعه تعاون ارسال نمایید |
پست بانک | 19 آبان ماه | مشتری گرامی: بهمنظور اطلاع از تراکنشهای بانکی از طریق سرویس پیام کوتاه مبلغ 100 هزار ریال بابت آبونمان سالانه از حساب شما در تاریخ بیستم آبان ماه سال جاری کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک، مراتب انصراف خود را حداکثر تا تاریخ مذکور به یکی از شعب و یا دفاتر خدمات بانکی این بانک در سراسر کشور اعلام فرمایید. |
بانک مهر اقتصاد | پیامک یافت نشد | |
بانک حکمت ایرانیان | پیامک یافت نشد | |
بانک قرضالحسنه رسالت | به ازای هر پیامکی که برای مشتریان خود میفرستد 30 ریال کارمزد دریافت میکند. |
گرچه حرکت شبکه بانکی باید به سمت تطابق با استاندارهای بینالمللی باشد و دریافت کارمزد در قبال خدمات یکی از این موارد در این مسیر است که با توجه به اجماع بانکها در شورای هماهنگی انجامشده تمام بانکها باید در این راه گام بردارند و این کار ازلحاظ قوانین بانک مرکزی هم قانونی است اما رعایت حقوق مشتریان در این بخش نباید نادیده گرفته شود تا منجر به نارضایی مشتریان و کاهش استفاده از خدمات بانکی نشود.
بانک سپه از هر حسابم ، 30000تومان کم کرده ، جالبه سامانه اینترنت بانکش هم قطعه از دیروز تا حالا. ان شاء الله در اولین فرصت تمام پولهامو از این بانک برمیدارم
همین دیروز بانک مسکن 200000 ریال برای پیامک از حسابم کسر کرد! چرا دروغ مینویسید؟؟!*
بانک سپه عالی هست زیر ۳۰هزار هم میاد
از نظر این بنده حقیر فرستادن پیامک بسیار کار به جایی است ولی به شرطی که انصاف رعایت شود و فرقی بگذارند میان کسی که در ماه ده پیامک و کسی که صد پیامک دارد
پست بانك مبلغ بالاي چند تومن رو پيامك مياد؟؟
لطفا سريع جواب بدين
سلام میشه اس ام اس بانک رو با گوشی فعال کنیم?
مبالغ خرد رو پاسارگاد پیامک نمیکنه.جدیدا کلا خیلی بد شده سرویس پیامک پاسارگاد
بانک انصار حتی 1000تومن رو هم پیامک میده ولی ملت زیر 30هزارتومان پیامک نمیده
بانک پاسارگاد دیر پیامکش میاد مثلا ساعت 2شب که پول واریز برداشت بشه پیامکش 8صبح میاد. یا مبالغ کم کلا پیامک نمیده
چرا باید این قدر بی در وپیکر باشه…منی که سالی بیست تراکنش ندارم با اونی که روزی هزار دریافت وپرداخت داره یه جور پول ارسال پیامک ازمون کم بشه…پس این عدالته کجا گم شده..که پیدا نمیشه
با سلام
صندوق کار آفرینی امید با مجوز بانک مرکزی و اتصال به شبکه شتاب تا امروز ( اردیبهشت 97) هیچ کارمزدی از حساب مشتریان خود کسر ننموده است.
چون خودم خیلی پرس و جو میکردم که کدوم بانک خدمات پیامک تراکنش هاش بهتره، الآن از 3 بانک ملت و سپه و آینده حساب دارم، هر 3 تاشون پول کم میکنند، لاقل اگه بانک سپه و آینده پول کم میکنند تمام پیامک های واریز و برداشت ارسال میشه ولی ملت 10 تومن بر میداره، فقط اس ام اس خرید بالای 30 تومن رو میفرسته، واریز رو هم اصلا، توی این 3 بانک از نظرم آینده و بعد سپه خیلی بهتر از ملت ان
سلام چرابانک قوامین درسال دوبارببابت هزینه پیامک کم میکند.
بعدمیگن رایگان درسال 300000ریال این کارچی میگن
بانک قوامین کجا رایگانه؟
هر ۶ ماه ۶۰۰۰ کسر میکنه
بانک صادرات سالنه بخاطر ده پیامکی که میدهد ده هزار تومان کم میکنه هنوز میگین کم نمیکنه لطفاً جدولو آپدیت کنیم با تشکر
بهترین بانک فقط ملی ، سالانه 6000 تومان میگیره، اون هم برای هر چندتا حساب که داشته باشید فقط یدونه 6000 تومان کسر می کنه و حتی برای تراکنش 100 تومانی هم اس ام اس می کنه لطفا جدول بالا رو آپدیت کنید
مهر اقتصاد 10000 تومان
مهر ایران 10000 تومان
پساسارگاد
مسکن
صادرات
بانک سامان سالی 10 تومن میگیره واریز و برداشت زیر 10 هزار تومن رو هم اس ام اس نمیکنه 😐
اولا که طبق قرار داد بانک ها با سرویس دهندگان پیامکی و اپراتور های موبایل کلیه هزینه های اس ام اس های ارسالی بانکی در صورت حساب مشتری لحاظ میگردد. بانک ها هم هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنند ولی بدلیل عدم شفافیت و رسیدگی مقامات این مسئله در پشت پرده ای ابهام مخفی مانده و بدلایلی خاص علاقه ای به بررسی این موضوع نیست.
مشتري گرامي،به منظور اشتراك شما در خدمات پيامكي بانك مسكن مبلغ 50،000 ريال بابت آبونمان شش ماهه از حساب كوتاه مدت شما كسر خواهد گرديد.
در صورت “عدم تمايل” به اخذ خدمت مذكور صرفا عدد 1 را حداكثر تا تاريخ 95/10/15 به همين شماره پيامك نمائيد.
این مبلغ از هر حساب کسر میگردد. در بعضی بانکها همچون سامان از هر شماره مشتری یک مبلغ کسر میشود ولی در بانکهای دولتی از هر حساب مشتری. پس سود این کسر کردن ها به جیب دولتی ها میرود. و خصوصی ها بی کلاه مانده اند
با سلام.ما لطف میکنیم پولمون رو داخل بانکشون میگذاریم بعد بجای خدمات یه پولی هم ازمون میگیرن…
این بانک ها قبلا چون پول مردم رو می خواستن جذب کنند خدمات رایگان بود الان دنیال کسب درآمد هست و ضمنن یکی این کار رو شروع کرد بقیه بانک ها هم شروع کردن بانک مرکزی هم تا حالا ازشون سوال نکرده که چرا شما این همه مبلغ میگیرید مگر هر حساب چقدر تراکنش داره و متاسفانه هر بانک در ایران برای خودش بانک مرکزی هست و هر تصیمیمی رو که میگیره بدون اجازه بانک مرکزی آصلی اقدام به اجرا میکنه حق هم داره پولشو که خودش در میاره از جایی که حقوق نمی گیره و خدا میدونه چه درامدهایی که این بانک ها در نمیارن از این فکر های جدید .خدایا شکر
تقریبا همه بانکا کارمزد پیامک رو کم میکنن مثلا اگر حساب شما سپرده باشه 10 تا 15 هزارتومان باقیمانده رو نمیتونید برداشت کنید یعنی حتما باید 10 یا 15 هزار تومان در حسابتون باشه اگر هم قرض الحسنه هست مبلغی رو هر سه ماه یکبار کم میکنن یا حداقل مانده رو 5هزار تومان در نظر میگیرن اما این دقیق نیست مثلا فلان بانک هر سه ماه یکبار 2500تومان کسر می کند که ممکنه مشتری در این سه ماه فقط 10تا پیامک دریافت کرده باشه و هزینش به 100تومان هم نرسیده باشه
متأسفانه به علت عدم نظارت بربانکها این موضوع کاملاً سلیقه ای شده در صورتی که هر خدمتی نرخی مشخص دارد مثلاً بانک پارسیان که در بالا نامی ازش برده نشده در این موضوع ازهمه بی انصاف تر است وسالانه 110,000 ریال کسر می کنددر غیر این صورت کلاً پیامکی نمی دهد.
بله بانک پارسیان مبلغ 8 هزار برای ارسال پیام در سال 94 می گرفت حتما الان بیشترش کرده.
درقسمت بالا نوشتید که بانک پاسارگاد هزینه پیامک دریافت نمی کند درصورتی که دیروز پیامکی امد که از بابت هزینه پیامک شش ماه گذشته 5000 تومان از حسابتان کسر شد…یعنی چه .لطفا در صورت ارتباط با ایمیل از اعداد لاتین استفاده کنید.
بانک پاسارگاد به منم این پیام رو داد چند ماه پیش ولی چیزی برداشت نکرد و فعلا پیامک واریز بالای 50 هزار تومان و کلیه برداشت ها رو رایگان میفرسته …
خب وقتی بابت کوچکترین تراکنش و پیامکی کارمزد دریافت میکنن، این دریافتی ها در ماه رقم نجومی ای میشه که چاره ای بجز اختلاس براشون نمیذاره!!!
در زمان تنظیم این خبر بانک پاسارگاد بابت پیامک هزینهای کسر نمیکرد
بهتر است بانکها مثل بانک رسالت بر مبنای واریز و برداشت هزینه دریافت کنند نه بصورت سالیانه بطوریکه بنده در بانک ملی حساب دارم سر ماه کل حقوقم را صرف اقساط می کنم و چیزی باقی نمی ماند تا ده هزار تومان هم بدهم بهتر است به نسبت دریافت و پرداخت هزینه اخذ شود تا هم مردم به حسابشان آگاه باشند و هم هزینه کمتری بپردازند یا از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام استفاده گردد
دیروز از بانک آینده هم پیامک آمده مبنی بر کسر ده هزار ریال برای هزینه ارسال پیامک و اگر قصد انصراف دارید به فلان شماره پیامک بفرستید
موسسه اعتباری عسکریه هم 6 ماهه 5000 تومان
بانک مهر اقتصاد 6 ماهه 5000 تومان
لطفا خبر را تکمیل کنید.
با تشکر
امروز 1395/02/25 ؛ پیامکی از طرف “بانک صادرات ایران” برام اومد با این متن :
مشتری گرامی هزینه ارسال پیامک تغییرات مانده حساب فلان شما به شماره فلان ، از تاریخ 95/03/01 سالیانه مبلغ یکصدهزار ریال می باشد. در صورت عدم تمایل به استمرار این خدمت عدد فلان را تا تاریخ 95/02/31 به سرشماره 100060 ارسال نمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با 09602 تماس حاصل فرمایید. یه نظرم درباره سایت خودتون : اگه به جای “تعداد روزای گذشته از نظرات” ، ” تاریخ ” ثبت نظر رو قرار بدید خیلی بهتر میشه. ممنون از سایت خوبتون به خاطر اطلاع سانی.
لطفا خبر فوق را به روز رسانی کنید.
بانک پاسارگاد هم اطلاع داد که بابت خدمات ارسال پیامک سالیانه مبلغ 50 هزار ریال از حساب کسر میکند، اما از تاریخ خبر رسانی 2 هفته نگذشته که 50 هزار ریال بابت کدوم یکسال نمیدونم کسر کرده، درحالیکه خبر 50 هزار ریال در سال رو داده، مشاهده شده که عملا هر شش ماه یکبار این مبلغ رو کسر میکنه،
اول : از تاریخ اطلاع رسانی میبایست یکسال رو درنظر میگرفت!
دوم : وقتی اعلام میکنه سالی 50 هزار ریال ، پس چرا توسایت خودش گفته 100 هزار ریال، چرا تو اطلاع رسانی نگفته هر شش ماه؟
سوم : چه معیاری برای کسر مبلغ پیامک از حساب وجود داره؟ شاید برای یه نفر در سال 12 بار پیامک بیاد ، برای یه نفر هم سالی 120 تا پیامک بیاد. آیا باید از حساب هر دو نفر مبلغ یکسان کسر بشه؟….. آخه چرا؟
چهارم : چرا نام بانک پارسیان در لیست تون نیست؟ چون من قصد دارم حساب پاسارگادم رو به دلیل همین بی احترامی ببندم و برم تو پارسیان باز کنم! ، هر چند بانک قرض الحسنه رسالت هم تو اینا ، بد نیست، اما میترسیم “سگ زرد برادر شغال باشه”
ممنون.
ما که زورمون به هیچ کسی نمی رسه
تمامی مسئولین گناهکارن مگر اینکه خلافش ثابت بشه…اگر در این دنیا نه ؛ یه روزی یه جایی تک تکشون باید جواب پس بدن