رده بررسی کدام بانک‌ها کارمزد خدمات پیامک دریافت می‌کنند؟

کدام بانک‌ها کارمزد خدمات پیامک دریافت می‌کنند؟

بررسی

رده بررسی می‌کند:

نویسنده: مهسا اسماعیلی
12 بهمن 1394
به گزارش رده، دریافت کارمزد در ازای خدمات بانکی و به‌خصوص دریافت کارمزد پیامک‌های تراکنش بانکی لازم و به سود طرفین است اما مهم‌ترین موضوع شیوه اجرا و احترام به حقوق مشتریان است که باید بااطلاع و رضایت آن‌ها باشد.
اولین نمونه از این دست بانک ملی بود؛ این بانک در 8 خردادماه امسال آن‌هم در روز جمعه مبلغ 5000 تومان بابت آبونمان ساپتا از حساب مشتریان خود کسر کرد که اعتراض بسیاری از مشتریانش را در پی داشت بااینکه این بانک در نیمه دوم فرودین ماه امسال نسبت به کسر این مبلغ در سایت خود در چندین نوبت اطلاع‌رسانی کرده بود ولی تعداد زیادی از مشتریانش هنگام کسر مبلغ از حسابشان از علت آن بی‌اطلاع بودند که نشانگر ضعف در بخش اطلاع‌رسانی این بانک و نحوه اجرای نادرست در این خصوص بود و مسئولان این بانک مجبور به معذرت‌خواهی و بازگشت مبالغ به‌حساب مشتریان خود شدند.
این عمل ضعف‌هایی نیز دارد چراکه:
  • هر فردی ممکن است چندین حساب و کارت‌بانکی داشته باشد اما بیشتر نقل انتقالات پولی خود را عمدتاً با یک و حداکثر دو کارت و حساب بانکی انجام دهد که در بقیه موارد احتیاج به دریافت پیامک در خصوص برداشت‌ها و واریزها نداشته باشد یا آن‌قدر تعداد این پیامک‌ها کم باشد که بشود از آن صرف‌نظر کرد.
  • ممکن است شماره همراه مشترکان تغییر کند و به علت تعدد حساب‌ها، کارت‌بانکی و مشغله بسیار نسبت به به‌روزرسانی آن اقدام نکنند و بسیاری از مشتریان بانک‌ها نیز که عمدتاً افراد میان‌سال هستند در زمان افتتاح حساب شماره همراه نداشته و اصولاً با تکنولوژی الکترونیکی و اینترنت آشنایی ندارند و قطعاً اطلاع‌رسانی از طریق سایت بانک‌ها و از طریق پیامک قشر وسیعی از مشتریان را پوشش نمی‌دهد و اگر بانک‌ها در اخذ کارمزد در قبال پیامک‌های واریز و برداشت وجوه فرض را بر درخواست تمام مشتریان بگذارند و صرفاً در صورت عدم تمایل از مشتریان بخواهند شماره را به سامانه‌ای پیامک کنند یا با تماس تلفنی و مراجعه به شعب عدم تمایل خود را برای استفاده از این خدمت اعلام کنند. عملاً حق افراد زیادی که این پیامک را دریافت نکرده و در این خصوص آگاهی ندارند ضایع می‌شود و درنتیجه اعتماد به شبکه بانکی کاهش خواهد یافت.

بعدازاین ماجرا در جلسه «شورای هماهنگی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی و خصوصی» مدیران عامل و تصمیم گیران بانک‌ها در 24 مهرماه امسال توافق کردند که ازاین‌پس هزینه ارسال پیامک بانکی از صاحبان حساب دریافت شود و اعضای شورا هزینه 10 هزار تومان در سال را به‌عنوان آبونمان سالانه ارسال پیامک تراکنش‌های بانکی تعیین کردند و ازآنجاکه 6 ماه نخست سال به اتمام رسیده بود مقرر شد برای شش‌ماهه نخست امسال 5 هزار تومان دریافت کنند.
البته با توجه به تجربه ناموفق بانک ملی بانک‌ها بااحتیاط و بافاصله زمان‌های متفاوتی به این حوزه ورود پیدا کردند و بعضی بانک‌ها به ادامه خدمات پیامکی رایگان تا به امروز ادامه داده‌اند.

بانک سامان

کدام بانک‌ها بدون هزینه خدمات پیامکی ارائه می‌کنند؟

بانک‌ها و مؤسسات مالی سپه، مسکن، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن، قرض‌الحسنه مهر ایران، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین، خاورمیانه، شهر، سرمایه، ایران‌زمین، قوامین، انصار و مؤسسات عسگریه، توسعه، کوثر و ثامن ازجمله بانک‌ها و مؤسساتی هستند که تا به امروز خدمات پیامی واریز و برداشت را به‌صورت رایگان به مشتریان ارائه داده و می‌دهند.
بانک‌های زیر بانک‌هایی هستند که در قبال این خدمت از مشتریان کارمزد دریافت می‌کنند که با مشاهده پیامک‌های آنان رعایت اصل مشتری مداری را در آن‌ها بررسی می‌کنیم.
بانک قرض‌الحسنه رسالت تنها بانکی است که رعایت به حقوق مشتریان خود را تمام و کمال رعایت کرده و به ازای هر پیامکی که در خصوص تراکنش‌های واریز و برداشت برای مشتریانی که متقاضی این خدمت بوده‌اند 30 ریال کسر می‌کند.
ولی در اکثر اطلاع‌رسانی بانک‌ها عنوان‌شده که مشتری عدم تمایل خود برای دریافت پیامک واریز و برداشت و خدمات بانکی را اطلاع دهد که در این حالت قدرت انتخاب از مشتریانی که به هر دلیلی پیامک دریافت نکرده‌اند، گرفته می‌شود و هزینه کارمزد از آن‌ها کسر می‌شود که نادیده گرفتن حقوق مشتریان در آن بارز است.
دریکی و دو مورد هم عنوان‌شده که اگر مشتری تمایل به دریافت خدمات دارد آن را اعلام کند که در این حالت طرح کسر از حساب شامل همه نمی‌شود، بلکه این اختیار برای مشتری وجود دارد که خودش انتخاب کند. پس اگر هم پیامک اطلاع در مهلت تعیین‌شده به دست مشتری نرسد آنگاه هزینه‌ای هم از وی کسر نخواهد شد و به حقوق مشتریان احترام گذاشته‌شده است.
در برخی موارد هم به کسر ابتدایی از حساب مشتری و بعد اطلاع‌رسانی در مورد آن مربوط می‌شود. برخی بانک‌ها به مشتریان اعلام کرده‌اند که از حساب آن‌ها هزینه 5000 تا 10 هزارتومانی کم شده است و تا مهلتی که تعیین‌شده فرصت دارند که اعلام کنند اگر تمایلی ندارند منابع کسر شده به‌حساب آن‌ها بازگردد که دست‌درازی به‌حساب مردم و نمونه بارز عدم رعایت حقوق مشتریان است که در این صورت اعتماد مشتری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بانک قرض‌الحسنه رسالت تنها بانکی است که رعایت به حقوق مشتریان خود را تمام و کمال رعایت کرده و به ازای هر پیامکی که در خصوص تراکنش‌های واریز و برداشت برای مشتریانی که متقاضی این خدمت بوده‌اند 30 ریال کسر می‌کند.

نام بانک دریافت کارمزد متن پیامک
بانک ملی 8 خرداد 94 کسر 50000 ریال آبان ماه ساپتا در روز 8 خردادماه
مشتریانی که تا پایان خردادماه سال جاری از طریق ارسال عدد 1 به شماره 100064140 و اقدام به انصراف از خدمت مزبور نمایند مبلغ آبونمان کسر شده (50000 ریال) به‌حساب آنان برگشت داده خواهد شد. (در 9 خردادماه با توجه به اعتراضات گسترده مشتریان بانک ملی)
بانک ملت ‌ بانک ملت ارسال پیامک تراکنش برداشت را رایگان و برای ارسال پیامک تراکنش واریز سالانه 10 هزار تومان دریافت می‌کند که تمام این‌ها کاملاً اختیاری برای مشتری قرار داده‌شده است و در هنگام باز کردن حساب اعلام می‌شود.
بانک کشاورزی 29 آبان ماه ‌ مشتری گرامی، بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی، مبلغ 50000 ریال بابت آبونمان شش‌ماهه ارسال پیامک از حساب شما کسر خواهد شد.
در صورت عدم تمایل به دریافت سرویس پیامک خبری، عدد 1 را حداکثر تا پایان آبان ماه به همین شماره ارسال نمایید. اطلاعات بیشتر: تماس با 81301 یا مراجعه به شعب بانک کشاورزی ‌
بانک رفاه کارگران بانک رفاه
مشتری گرامی، دارنده حساب… هزینه ارسال پیامک تغییرات مانده‌حساب سالیانه شما 80000 ریال است در صورت تمایل به استمرار این خدمت عدد یک را به شماره 3000666 ارسال نمایید تا مبلغ مزبور از حساب شما کسر گردد.
مرکز پاسخگویی فراد (0218525)
بانک تجارت 10 آذرماه مشترک گرامی
از تاریخ 10/09/1394 پیامک تراکنش‌های برداشت بالای 30 هزار ریال به‌صورت رایگان و پیامک تراکنش‌های واریز بالای 200 هزار ریال با اخذ کارمزد سالیانه 10 هزار ریال ارسال خواهد شد. جهت دریافت پیامک‌های تراکنش واریز، شماره‌حساب خود را به شماره 10008014 ارسال نمایید.
بانک اقتصاد نوین 19 مهر مشترک گرامی
آبونمان سالانه دریافت تراکنش‌های بانکی از طریق پیامک، مبلغ 50000 ریال است. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک حداکثر تا 22 مهرماه عدد 1 را به شماره 200055 ارسال نمایید.
اطلاعات بیشتر تماس با 02148031000 یا مراجعه به شعب بانک اقتصاد نوین
بانک سامان 7 بهمن مشتری گرامی
آبونمان سالانه دریافت پیامک‌های واریز و برداشت، مبلغ 95 هزار ریال است. لطفاً در صورت عدم تمایل به دریافت این پیامک‌ها حداکثر تا دهم بهمن 94 عدد 1 را به سامانه 20000 ارسال کنید.
اطلاعات بیشتر: 0216422
بانک سینا *بانک سینا*
مشتری گرامی هزینه اشتراک سالیانه سرویس پیام کوتاه بانک سینا 40.000 ریال است. در صورت عدم تمایل، عدد 1 را به شماره 3000280505 ارسال نمایید.
بانک دی اواسط آذرماه بانک دی
مشتری گرامی، بر اساس تصمیم شورای هماهنگی بانک‌ها، مبلغ 50000 ریال کارمزد ارسال پیامک بابت آبونمان 6 ماهه از حساب شما کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک و کسر کارمزد عدد 1 را تا پایان آذر به همین شماره ارسال نمایید. اطلاعات بیشتر: تماس با 28930 یا مراجعه به شعب بانک دی
بانک توسعه تعاون 29 آبان ماه بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی مبلغ 50 هزار ریال بابت آبونمان 6 ماهه ارسال پیامک از حساب شما کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک خبری عدد 1 را تا پایان آبان ماه به شماره پیامک بانک توسعه تعاون ارسال نمایید
پست بانک 19 آبان ماه مشتری گرامی: به‌منظور اطلاع از تراکنش‌های بانکی از طریق سرویس پیام کوتاه مبلغ 100 هزار ریال بابت آبونمان سالانه از حساب شما در تاریخ بیستم آبان ماه سال جاری کسر خواهد شد. در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک، مراتب انصراف خود را حداکثر تا تاریخ مذکور به یکی از شعب و یا دفاتر خدمات بانکی این بانک در سراسر کشور اعلام فرمایید.
بانک مهر اقتصاد پیامک یافت نشد
بانک حکمت ایرانیان پیامک یافت نشد
بانک قرض‌الحسنه رسالت به ازای هر پیامکی که برای مشتریان خود می‌فرستد 30 ریال کارمزد دریافت می‌کند.
برخی دیگر از بانک‌ها نیز رسماً به مشتریانشان اعلام نکرده‌اند که رقمی از حسابشان کسر یا قبلاً کم شده است، بلکه راه دیگری برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از ارسال پیامک انتخاب و سقفی برای واریز یا برداشت‌های مشمول ارسال پیامک تعیین کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در یکی از این پیامک‌های بانک‌ها عنوان‌شده که صرفاً پیامک تراکنش‌های واریز و برداشت با مبلغ 20 هزار تومان و بالاتر برای مشتری فرستاده خواهد شد که در این خصوص نیز حقوق مشتری برای آگاهی از ریز اطلاعات حسابش نادیده گرفته می‌شود.
گرچه حرکت شبکه بانکی باید به سمت تطابق با استاندارهای بین‌المللی باشد و دریافت کارمزد در قبال خدمات یکی از این موارد در این مسیر است که با توجه به اجماع بانک‌ها در شورای هماهنگی انجام‌شده تمام بانک‌ها باید در این راه گام بردارند و این کار ازلحاظ قوانین بانک مرکزی هم قانونی است اما رعایت حقوق مشتریان در این بخش نباید نادیده گرفته شود تا منجر به نارضایی مشتریان و کاهش استفاده از خدمات بانکی نشود.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

39 دیدگاه
  1. محمود می‌نویسد

    بانک صادرات چند هفته پیش از طریق اس ام اس اعلام کرده بود که زین پس هزینه 10000 تومان (سالیانه) دریافت خواهد شد. همین امروز (یازده اسفند 94) اس ام اس مجددی آمد که 10000 تومان بابت خدمات از حسابم برداشتند.

  2. عادل می‌نویسد

    امروز بانک سامان بی اطلاع از حساب من مبلغ ۹۵۰۰۰ ریال بابت هزینه اشتراک سالیانه برداشت!!!

    1. قاضیانی می‌نویسد

      اینها از نشانه های بانکداری بدون ریا و بدون ربا و… هست نگران نباشید

  3. رضا می‌نویسد

    سامان چند دقیقه پس از من 9500 کم کرد!!

دریافت اعتبار اسنپ پی
×
دریافت اعتبار اسنپ پی
از ۲ تا ۲۰ میلیون تومن اعتبار بگیر بدون چک و سفته