بررسی PSP شاپرک یا شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در شهریور 1403
در این مطلب میخواهیم شرکتهای PSP که ارائه دهنده برخی خدمات از طریق ابزار اینترنتی، موبایلی و دستگاه کارتخوان هستند را با هم مقایسه کنیم. با مقایسه شرکتهای PSP میتوانیم اطلاعاتی در ارتباط با کیفیت ارائه خدمات این شرکتها کسب کرده و سرویس مورد نظر خود را از شرکت مدنظر دریافت کنیم. این مطلب رده، بررسی PSP شاپرک در گزارش شهریور ماه است.
شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)
شرکتهای حقوقی ثبت شده که با مجوز بانک مرکزی و شرکت شاپرک فعالیت دارند. در حال حاضر 12 شرکت ارائه دهنده خدمت پرداخت از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کردهاند.
ابزارهای شرکتهای PSP در ارائه خدمات:
- دستگاه کارتخوان فروشگاهی
- پرداخت از موبایل (مانند آپ) – ابزار پذیرش موبایلی
- پرداخت اینترنتی (درگاه) – ابزار پذیرش اینترنتی
در رده شرکتهای PSP را در چند متغیر تاثیرگذار مرتبط با کیفیت ارائه خدمت به مردم بررسی کردیم.
خدمات قابل ارائه شاپرک:
- خرید کالا و خدمات
- پرداخت قبض و شارژ
- ماندهگیری
انواع تراکنش در دستگاه کارتخوان:
دستگاههای کارتخوان از منظر تراکنش به 4 دسته طبقهبندی میشوند که در ذیل بررسی میکنیم:
اصطلاحات شاپرکی پرکاربرد:
آمار و تحلیل
خلاصه تغییرات شهریور 1403 – رویدادهای مهم
در گزارش شهریور ماه 1403 شاپرک، نکات مهمی درباره وضعیت تراکنشهای الکترونیکی در کشور ارائه شده است. این گزارش نشان میدهد:
- ارزش اسمی تراکنشها نسبت به ماه گذشته با رشد 4.72 درصدی همراه بوده است.
- ارزش حقیقی تراکنشها نیز رشد 2.94 درصدی را تجربه کرده است.
- یکی از نکات جالب توجه در این گزارش، افزایش تعداد ابزارهای شاپرکی است. تعداد این ابزارها در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 0.37 درصد افزایش یافته است که دلیل اصلی آن افزایش 0.16 درصدی تعداد کارتخوانهای فروشگاهی عنوان شده است.
- در مجموع، در شهریور ماه 4,487 میلیون تراکنش با ارزش 13,877 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده است. این ارقام نشاندهنده رشد منفی 0.23 درصدی در تعداد تراکنشها و رشد 4.72 درصدی در ارزش ریالی تراکنشها نسبت به ماه گذشته است.
- این گزارش نشان میدهد که با وجود کاهش تعداد تراکنشها، ارزش ریالی آنها افزایش یافته است که میتواند نشاندهنده افزایش میانگین ارزش هر تراکنش باشد. این موضوع میتواند به دلیل افزایش قیمتها و تورم باشد که باعث شده ارزش هر تراکنش بیشتر شود.
- در نهایت، گزارش شاپرک نشاندهنده پویایی و رشد مستمر در حوزه پرداختهای الکترونیکی در کشور است. این روند میتواند به بهبود زیرساختهای پرداخت و افزایش اعتماد عمومی به سیستمهای پرداخت الکترونیکی کمک کند.
آشنایی با شبکه شاپرک و تاثیر آن بر امنیت پرداخت کارتی
سهم هر یک از ابزار پذیرش در شهریورماه 1403 چقدر بوده است؟
در شهریورماه سال 1403 ابزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی مطابق ماههای گذشته بیشترین سهم را از حجم تراکنش مردم داشته است. البته میزان فراوانی دستگاههای کارتخوان و اعتماد بیشتر کسبه به این ابزار بیتاثیر نبوده است.
در جدول زیر سهم ابزار پذیرش ( از منظر تعداد ) در مردادماه به همراه ماه قبل به منظور مقایسه طبقهبندی کردیم.
- مجموع ابزارهای پذیرش در مرداد 1403 با رشد 0.37 درصدی به عدد 12,232 هزار ابزار رسیده است.
- از این تعداد 88.91 درصد سهم بازار ابزار کارتخوان فروشگاهی، 11.03 درصد سهم ابزار پذیرش اینترنتی و 0.06 درصد نیز سهم ابزار پذیرش موبایلی است.
سهم هریک از خدمات ( خرید کالا، پرداخت قبض و شارژ و ماندهگیری ) در شهریور 1403
مقایسه شرکتهای PSP:
تحلیل و بررسی PSP شاپرک در شهریور 1403 در یک نگاه:
پیشنهاد رده
- چنانچه نیاز به دستگاه کارتخوان فروشگاهی دارید، حتما به شاخص نسبت خطاء پذیرندگی شرکت PSP مورد نظر یا بانک ارائه دهنده خدمت توجه کنید. خطای تراکنش منجر به ایجاد مغایرت برای مشتریان شما و اختلاف حساب خواهد شد.
در ماه شهریور همانند ماه گذشته شرکت “فراپردازان آروند امید” جایگاه نخست در بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنشها را به دست آورده است.
- به بررسی پشتیبانی شرکتهای ارائه دهنده PSP شاپرک دقت کنید. موضوعاتی از قبیل: سرویسرسانی به موقع در زمان خرابی دستگاه کارتخوان یا در اختیار گذاشتن به موقع رول دستگاه کارتخوان در کسب و کار شما با اهمیت است.
- تعداد ابزار پذیرش فعال بدان معنا است که شرکتهای PSP عملکرد شما را زیر نظر قرار داده و پایش میکنند. در صورت وجود تراکنش کم چه از منظر تعدادی و چه مبلغی احتمال قطع همکاری با شما وجود دارد.
در بررسی تعداد ابزارهای پذیرش فعال در شهریور ماه همانند ماه گذشته, شرکت “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” در ابزار کارتخوان فروشگاهی بالاترین سهم را در بین سایر شرکتها به خود اختصاص داده است. شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” و شرکت “آسان پرداخت پرشین” به ترتیب در دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم بازار را پوشش میدهند.
- اگر تعداد تراکنش کمتری (تعداد / مبلغ) دارید به سراغ شرکتهایی بروید که با این موضوع بیشتر کنار میآیند.
در بررسی شرکتها از منظر نسبت مجموع کارتخوانهای کم تراکنش و فاقد تراکنش مالی به پایانههای فعال بررسی شده، بیشترین نسبت مذکور در شرکت “الکترونیک کارت دماوند” مشاهده میشود.
- توجه کنید بیشترین تعداد تراکنش از نظر تعدادی و مبلغی همیشه به منزله مهر تایید بر شرکت یا بانک ارائه دهنده خدمت نیست. میتوان بدان معنا باشد که بانک ارائه دهنده خدمت به ابزار پذیرش نگاه ویژهتری دارد و گستره بیشتری در مناطق کشور را به خود اختصاص داده است. از طرفی نحوه ارائه آن به متقاضی نیز مهم است. برخی بانکها و شرکتها سختگیرانهتر عمل میکنند برخی خیر.
در گزارش PSP شاپرک، نتایج شاخص بازار در بخش بانکهای پذیرنده حاکی از آن است که در مرداد 1403 “بانک سپه” به لحاظ تعدادی و “بانک ملت” به لحاظ مبلغی بیشترین سهم از بازار تراکنشها را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفتند.