نحوه دریافت گواهی تمکن مالی از بورس چگونه است؟
استفاده از سپرده بانکی و دریافت گواهی تمکن مالی از بانک، یکی از رایجترین روشهای دریافت گواهی تمکن مالی است. اما فقط بانکها نیستند که میتوانند گواهی تمکن مالی صادر کنند. یکی دیگر از منابع معتبر برای دریافت این گواهی، پرتفوی بورسی افراد است که میتواند نمایانگر توانایی مالی آنها باشد. اما سوال اینجاست که چگونه میتوان از بورس گواهی تمکن مالی دریافت کرد؟ در این مطلب از رده، به بررسی مراحل و نکات کلیدی برای دریافت این گواهی خواهیم پرداخت.
گواهی تمکن مالی چیست؟
گواهی تمکن مالی (Proof of Funds یا Certificate of Financial Ability) یک سند رسمی و معتبر است که نشاندهنده توانایی مالی یک فرد حقیقی یا حقوقی بوده و اغلب با هدف دریافت ویزا، تحصیل و سرمایهگذاری در خارج از کشور مورد استفاده قرار میگیرد. با ارائه این گواهی، سفارت کشور مقصد، پس از ارزیابی توانایی مالی شما، در خصوص صدور یا عدم صدور ویزا تصمیم میگیرد.
مراحل دریافت گواهی تمکن مالی از بورس
برای دریافت گواهی تمکن مالی از بورس باید مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. ابتدا در سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ثبت نام کنید.
۲. بعد از ورود به سامانه، به قسمت «میز خدمت الکترونیک» مراجعه کنید.
۳. در مرحله بعدی، گزینه «ثبت درخواست» را انتخاب کنید.
۴. اکنون نام و نام خانوادگی و کد ملی شما قابل مشاهده است. در مرحله بعد، از میان خدمات موجود باید گزینه «صورت وضعیت دارایی به زبان انگلیسی» را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا به مرحله بعد وارد شوید.
۵. در این مرحله، ابتدا باید نام کشور مقصد خود را به زبان انگلیسی نوشته و سپس با انتخاب گزینه «مرکز پذیرنده» مشخص کنید که برای سفارتخانه، دانشگاه و سایر مراکز در کشور مقصد قصد ارائه گواهی تمکن مالی را دارید. همچنین، باید شماره پاسپورت و تاریخ گزارشگیری را وارد کنید.
۶. پس از وارد کردن مشخصات، حتما مشخصات خود را بررسی کرده و در صورت تایید، ابتدا «حروف تصویر» را وارد و سپس گزینه «تایید و ادامه» را انتخاب کنید.
۷. در مرحله بعدی، باید شرایط و قوانین را قبول کرده و پس از آن اعلانی مبنی بر ثبت درخواست دریافت خواهید کرد.
۸. پس از بررسی درخواست شما توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار، پیامکی حاوی «نتیجه درخواست» به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.
۹. حالا با مراجعه مجدد به قسمت «میز الکترونیک» میتوانید وضعیت درخواستتان را مشاهده کنید.
۱۰. درنهایت، با ورود به صفحه «مشاهده جزئیات» میتوانید به راحتی گواهی تمکن مالی خود را دریافت کنید.
چند نکته
درخصوص گواهی تمکن مالی بورسی نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
۱. از خرداد ماه ۱۴۰۲ خدمات دریافت گواهی تمکن مالی از پرتفوی بورسی غیرحضوری شده و نیازی به مراجعه حضوری و مهر شدن گواهی توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی نیست.
۲. با توجه به این که درخواست گواهی تمکن مالی در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ثبت میشود، نیازمند ارائه هیچ مدرکی نیست.
۳. هزینه دریافت گواهی تمکن مالی از شرکت سپردهگذاری مرکزی در حال حاضر مبلغ 20 هزار تومان است.
۴. صدور نامه تمکن مالی حداقل یک روز کاری زمان میبرد و اشخاص میتوانند نسخه الکترونیکی آن را در قالب فایل PDF دریافت کرده و درصورت تمایل و نیاز پرینت بگیرند.
۵. گواهی تمکن مالی معمولاً دارای تاریخ انقضاست و باید در محدوده زمانی مشخصی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که گواهی در زمان مورد نیاز هنوز معتبر است.
۶. اگر سرمایهگذار صندوقهای صدور و ابطالی هستید، برای دریافت گواهی تمکن مالی باید به سایت یا اپلیکیشن صندوق مراجعه کنید. اگر از این طریق نتوانستید درخواست خود را ثبت کنید، میتوانید با شعبه صندوق تماس بگیرید و درخواست خود را اعلام نمایید.