رده بورس هر آن چیزی که باید درباره قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام بدانید

هر آن چیزی که باید درباره قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام بدانید

بورس
نویسنده: رضا عبدی
8 مهر 1403

در دنیای سرمایه‌گذاری، درک مفاهیم اساسی می‌تواند مسیر موفقیت شما را هموار کند. دو مفهوم کلیدی که هر سرمایه‌گذار باید به آن‌ها توجه کند، قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام هستند. این دو قیمت نه تنها بر تصمیمات خرید و فروش تأثیر می‌گذارند، بلکه نشان‌دهنده سلامت و پویایی یک شرکت در بازار نیز هستند. در این مطلب از رده، به بررسی دقیق این دو مفهوم خواهیم پرداخت.

قیمت اسمی سهام چیست؟

قیمت اسمی یا ارزش اسمی سهم، مبلغی است که در اساسنامه برای هر سهم تعیین شده و این مبلغ روی ورقه سهم نیز قید می‌شود. تعیین قیمت اسمی هرگز به این معنا نیست که سهم باید به قیمت اسمی به فروش برسد. با توجه به وضع بازار و شرایط شرکت، ممکن است سهام بیشتر یا کمتر از ارزش اسمی آن فروخته شود. درمجموع، می‌توان گفت که ارزش اسمی سهم‌ ارتباط مشخصی با قیمت بازار آن ندارد.

نکته: قیمت اسمی به دلیل ثابت بودن، به خودی خود نمی‌تواند به عنوان عاملی برای شناسایی یک شرکت ارزشمند کاربرد داشته باشد.

قیمت اسمی سهام کجا کاربرد دارد؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارزش اسمی سهام در زمان افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی است. در این حالت، شرکت با انتشار اوراق حق تقدم، از سهام‌داران فعلی خود درخواست سرمایه‌گذاری از طریق وجه نقد می‌کند. این اوراق حق تقدم، اوراق بهادار هستند؛ بنابراین می‌توانند مورد معامله قرار بگیرند. در معاملات حق تقدم، به ازای هر سهم، مبلغ ارزش اسمی آن سهام پرداخت خواهد شد. درواقع، می‌توان گفت که ارزش اسمی سهام در معاملات پذیره‌نویسی کاربرد دارد.

نکته: ارزش اسمی سهام در محاسبه میزان مشارکت، تعهدات و بهره‌مندی از منافع سهام‌دار نیز به کار می‌رود.

معرفی برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قیمت بازاری سهام چیست؟

پس از پذیرفته شدن شرکت‌ها در بورس و معامله شدن آن‌ها، سهام این شرکت‌ها دیگر با قیمت اسمی مبادله نخواهد شد؛ چراکه عرضه و تقاضا روی قیمت سهم‌ها تاثیر دارد. به این ترتیب، هنگامی‌که تقاضا زیاد شود، قیمت سهم بالا می‌رود. به عنوان مثال، ممکن است به علت عملکرد خوب یک شرکت، سرمایه‌گذاران زیادی متقاضی خرید سهام آن شرکت در بورس باشند. بنابراین، قیمت آن در بورس براساس میزان تقاضا، افزایش خواهد یافت و حتی ممکن است این افزایش تا چندین برابر قیمت اسمی هم باشد. عکس این مسئله نیز صدق می‌کند. قیمت جدیدی که در بازار برای هر سهم ایجاد می‌شود، قیمت بازاری سهم نام دارد.

نکته: قیمت سهم می‌تواند بالاتر، پایین‌تر یا مساوی ارزش اسمی باشد.

قیمت بازاری سهام کجا کاربرد دارد؟

قیمت بازاری به عنوان یک مرجع برای تغییرات قیمت سهم‌ها در آینده عمل می‌کند. ارزش بازار شرکت‌ها نیز با استفاده از قیمت بازاری تعیین می‌شود که حاصل ضرب تعداد کل سهام شرکت در قیمت روز سهام است. شرکت‌هایی با ارزش بازار بالاتر تأثیر بیشتری بر شاخص کل بورس دارند. بنابراین، زمانی که شاخص کل بورس در حال رشد است، سهامداران به دنبال خرید سهام با ارزش بازار بالاتر می‌گردند تا به پرتفوی خود تنوع بخشیده و ریسک معاملات را کاهش دهند.

تفاوت قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام

همان‌طور که تا به الان متوجه شده‌اید، قیمت اسمی و قیمت بازاری، دو مفهوم کاملا متفاوت و متمایز از یک‌دیگر بوده و هر کدام نمایان‌گر ارزشی از شرکت در بازار سهام هستند.

  • ارزش اسمی قیمتی است که سهم با آن وارد پذیره‌نویسی می‌شود، که حاصل تقسیم کل سرمایه شرکت بر تعداد سهام است. اما ارزش بازار، همان قیمت سهم در بازار بورس است که تحت تاثیر عواملی مانند وضعیت شرکت، فعالیت‌ها و مواردی از این قبیل تعیین می‌شود.
  • از حاصل ضرب قیمت اسمی در تعداد سهام منتشرشده، سرمایه قانونی شرکت به دست می‌آید. اما حاصل ضرب قیمت بازاری در تعداد سهام، نشان‌دهنده ارزش سهام شرکت است.

درک تفاوت‌های میان قیمت اسمی و قیمت بازاری سهام می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری بسیار به شما کمک کند. با آگاهی از این دو مفهوم، می‌توانید تحلیل‌های بهتری انجام دهید.

دریافت وام رده
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

دریافت وام
×
دریافت وام بانکینو
بدون نیاز به ضامن و چک و سفته
تا ۵۰ میلیون تومان