رده بررسی نگاهی به وضعیت پرداخت‌های کارتی در گزارش شاپرک مرداد 1403

نگاهی به وضعیت پرداخت‌های کارتی در گزارش شاپرک مرداد 1403

بررسی
نویسنده: فرشاد قاسمعلی
21 شهریور 1403

ظام پرداخت کارتی که به اختصار شاپرک (سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) نامیده می‌شود، نوعی نظام پرداخت است که با استفاده از ابزار کارت امکان خرید بدون وجه نقد را مقدور می‌سازد. در این مقاله می‌خواهیم شرکت‌های psp را که ارائه دهنده برخی خدمات از طریق ابزار اینترنتی، موبایلی و دستگاه کارتخوان هستند را بر اساس گزارش ماهانه شاپرک با هم مقایسه کنیم. با مقایسه شرکت‌های psp می‌توانیم اطلاعاتی در ارتباط با کیفیت ارائه خدمات این شرکت‌ها کسب  کرده و سرویس مورد نظر خود را از شرکت مدنظر دریافت کنیم. در این مطلب گزارش شاپرک مرداد 1403 را بررسی و نسبت به ماه‌های گذشته مقایسه کرده‌ایم.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)

شرکت‌های حقوقی ثبت شده که با مجوز بانک مرکزی و شرکت شاپرک فعالیت دارند. در حال حاضر 12 شرکت ارائه دهنده خدمت پرداخت از بانک مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. 

ابزار‌های شرکت‌های psp در ارائه خدمات:

  • دستگاه کارتخوان فروشگاهی
  • پرداخت از موبایل (مانند آپ) – ابزار پذیرش موبایلی
  • پرداخت اینترنتی (درگاه) – ابزار پذیرش اینترنتی

در رده شرکت‌های PSP را در چند متغیر تاثیرگذار مرتبط با کیفیت ارائه خدمت به مردم بررسی کردیم.

آشنایی با شبکه شاپرک و تاثیر آن بر امنیت پرداخت کارتی

خدمات قابل ارائه شاپرک:

  • خرید کالا و خدمات
  • پرداخت قبض و شارژ
  • مانده‌گیری

انواع تراکنش در دستگاه کارتخوان:

دستگاه‌های کارتخوان از منظر تراکنش به 4 دسته طبقه‌بندی می‌شوند که در ذیل بررسی می‌کنیم:

 

اصطلاحات شاپرکی پرکاربرد:

 

سهم هر یک از ابزار پذیرش در مرداد ماه 1403 چقدر بوده است؟

بر اساس گزارش شاپرک مرداد 1403  ابزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی مطابق ماه‌های گذشته بیشترین سهم را از حجم تراکنش مردم داشته است. البته میزان فراوانی دستگاه‌های کارتخوان و اعتماد بیشتر کسبه به این ابزار بی‌تاثیر نبوده است.

در جدول زیر سهم ابزار پذیرش ( از نظر تعداد ) در مردادماه به همراه ماه قبل به منظور مقایسه طبقه‌بندی کردیم. 

 

 

  • مجموع ابزارهای پذیرش در مرداد 1403 با رشد 1.13 درصدی به نزدیک به 12,187 هزار ابزار رسیده است.
  • از این تعداد 89.10 درصد سهم بازار ابزار کارتخوان فروشگاهی, 10.85 درصد سهم ابزار پذیرش اینترنتی و 0.6 درصد نیز سهم ابزار پذیرش موبایلی است.

سهم هریک از خدمات ( خرید کالا، پرداخت قبض و شارژ و مانده‌گیری ) در گزارش شاپرک مردادماه 1403 

 

مقایسه شرکت‌های PSP: 

 

تحلیل شرکت‌های psp در مردادماه 1403 در یک نگاه:

 

پیشنهاد  رده

  • چنانچه نیاز به دستگاه کارتخوان فروشگاهی دارید، حتما به شاخص نسبت خطاء پذیرندگی شرکت psp مورد نظر یا بانک ارائه دهنده خدمت توجه کنید. خطای تراکنش منجر به ایجاد مغایرت برای مشتریان شما و اختلاف حساب خواهد شد. 

در ماه مرداد شرکت “فراپردازان آروند امید” جایگاه نخست در بهترین عملکرد از منظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش‌ها را به دست آورده است.

  • به بررسی پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده psp دقت کنید. موضوعاتی از قبیل: سرویس‌رسانی به موقع در زمان خرابی دستگاه کارتخوان یا در اختیار گذاشتن به موقع رول دستگاه کارتخوان در کسب و کار شما با اهمیت است.
  • تعداد ابزار پذیرش فعال بدان معنا است که شرکت‌های psp عملکرد شما را زیر نظر قرار داده و پایش می‌کنند. در صورت وجود تراکنش کم چه از منظر تعدادی و چه مبلغی احتمال قطع همکاری با شما وجود دارد.

در بررسی تعداد ابزارهای پذیرش فعال در مردادماه, شرکت “پرداخت الکترونیک پاسارگاد” در ابزار کارتخوان فروشگاهی بالاترین سهم را در بین سایر شرکت‌ها به خود اختصاص داده است. شرکت “تجارت الکترونیک پارسیان” و شرکت “آسان پرداخت پرشین” به ترتیب در دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی بیشترین سهم بازار را پوشش می‌دهند.

  • اگر تعداد تراکنش کمتری (تعداد / مبلغ) دارید به سراغ شرکت‌هایی بروید که با این موضوع بیشتر کنار می‌آیند.

در بررسی شرکت‌ها از منظر نسبت مجموع کارتخوان‌های کم تراکنش و فاقد تراکنش مالی به پایانه‌های فعال ملاحظه شد بیشترین نسبت مذکور در شرکت “الکترونیک کارت دماوند” مشاهده می‌شود.

  • توجه کنید بیشترین تعداد تراکنش از نظر تعدادی و مبلغی همیشه به منزله مهر تایید بر شرکت یا بانک ارائه دهنده خدمت نیست. می‌توان بدان معنا باشد که بانک ارائه دهنده خدمت به ابزار پذیرش نگاه ویژه‌تری دارد و گستره بیشتری در مناطق کشور را به خود اختصاص داده است. از طرفی نحوه ارائه آن به متقاضی نیز مهم است. برخی بانک‌ها و شرکت‌ها سختگیرانه‌تر عمل می‌کنند برخی خیر. 

نتایج شاخص بازار در بخش بانک‌های پذیرنده حاکی از آن است که در مرداد 1403 “بانک سپه” به لحاظ تعدادی و “بانک ملت” به لحاظ مبلغی بیشترین سهم از بازار تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفتند.

  • ماهیت کسب و کار خود را با خدمات شرکت ارائه دهنده psp تطبیق دهید. چنانچه خرده فروش هستید سرعت و کیفیت پذیرنده و … برای شما مهم است و چنانچه تعداد تراکنش کم ولی مبالغ زیاد (مانند: نمایشگاه اتومبیل) حتما به حجم خطاء تراکنش پذیرنده دقت کنید.

خوب است بدانیم در مردادماه 1403:

  • بیشترین فراوانی مبلغ تراکنش در کارتخوان فروشگاهی و اینترنتی در بازه مبلغی کمتر از 6,000,000 ریال بوده است. 

و بیشترین فراوانی مبلغ تراکنش در ابزار پذیرش موبایلی در دامنه مبلغی 0 تا 200,000 ریال بوده است. 

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

دریافت یک‌روزه وام
×
دریافت یک‌روزه وام
وام یک‌روزه بدون چک و ضامن
تا ۳۰ میلیون تومان