رده بورس کد به کد کردن سهام یعنی چه؟

کد به کد کردن سهام یعنی چه؟

بورس
نویسنده: رضا عبدی
26 شهریور 1403

در دنیای سرمایه‌گذاری و بورس، اصطلاحات و مفاهیم مختلفی وجود دارد که درک آن‌ها برای فعالان این حوزه ضروری است. یکی از این مفاهیم کلیدی، کد به کد کردن است. این فرآیند به معنای خرید و فروش حجم بسیار زیادی از سهام یک شرکت در بازه زمانی کوتاه توسط تعدادی کد معاملاتی حقیقی یا حقوقی است. در این مطلب از رده به بررسی مفهوم کد به کد کردن، دلایل آن و تأثیرات آن بر بازار بورس خواهیم پرداخت.

مفهوم کد به کد کردن سهام

کد به کد کردن، به معنای مبادله حجم بالایی از سهام بین عده خاصی از سهامداران با یک هدف و برنامه از پیش تعیین شده است. با شناسایی معاملات کد به کد می‌توانیم بفهمیم که تحرکات صورت‌گرفته در یک سهم برای چه دلیل خاصی اتفاق افتاده است. در واقع، معاملات کد به کد به ما سیگنال کاهش یا افزایش احتمالی قیمت در آینده‌ای نزدیک را می‌دهند.

همان‌طور که می‌دانید، یک سهم غیر از سهامداران حقیقی، تعداد زیادی سهامدار حقوقی نیز دارد. نکته قابل توجه این است که این سهامداران حقوقی، خودشان دارای یک یا چند کد معاملاتی حقیقی نیز هستند. کد به کد نیز معمولا یکی از ترفندهای حقوقی‌هاست که سهام را بین کدهای حقیقی و حقوقی خود جابه‌جا می‌کنند. اما چرا؟!

دلایل کد به کد کردن سهام در بورس

کد به کد کردن سهام می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از مهم‌ترین دلایل آن عبارتند از:

اخبار مهم در سهم

ممکن است در سهمی که کد به کد صورت ‌گرفته، وقایع مهمی درباره آینده شرکت مانند بستن قرارداد جدید مطرح شده باشد و هنوز سهامداران خرد از آن باخبر نباشند. در این حالت، کدهای حقوقی می‌خواهند پیش‌دستی کنند و زودتر به سهم وارد یا از آن خارج شوند.

 دست‌کاری قیمتی

گاهی سهامداران عمده با کدهای حقوقی قیمت را دست‌کاری می‌کنند تا در استراتژی معاملاتی سهامداران خرد اختلال ایجاد کنند و آن‌ها را به اشتباه بیندازند. در این شرایط می‌توانند با قیمت پایین‌تری سهام را خریداری کنند.

صندوق قابل معامله (ETF) چیست؟

انواع کد به کد در بورس

به طور کلی چهار نوع کد به کد وجود دارد که عبارتند از:

کد به کد حقیقی به حقیقی

در این فرایند حجم بسیار بالایی از یک سهم در یک قیمت مشخص و در یک زمان ثابت از یک کد حقیقی به کد حقیقی دیگر ارسال می‌شود. این نوع کد به کد از نظر معاملاتی چندان اهمیت خاصی برای معامله‌گران ندارد.

کد به کد حقیقی به حقوقی

وقتی در بازار شاهد به وجود آمدن کد به کد حقیقی به حقوقی باشیم، از آن برای سیگنالی برای خروج از سهم حداقل در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. در این نوع کد به کد معمولاً اخبار خوبی درباره سهام مورد نظر وجود نداشته و ممکن است حتی چنین اتفاقی باعث ایجاد یک روند نزولی بزرگ در نمودار سهام مورد نظر شما نیز شود.

کد به کد حقوقی به حقیقی

در فرایند کد به کد حقوقی به حقیقی، سهامداران حقوقی تصمیم می‌گیرند تا با کد حقوقی خود فروشنده و با کد حقیقی خود خریدار باشند. این نوع کد به کد در بورس، نشانه قدرتمندی برای صعود قیمت سهام مورد نظر و افزایش قیمت آن است.

نکته: گاهی ممکن است حقوقی از سهم حمایت کند و شما فکر کنید که کد به کد حقوقی به حقیقی شکل گرفته است. یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد و این است که شما باید تمامی فاکتورها را در کنار هم قرار دهید تا کد به کد را متوجه شوید.

به عنوان مثال، در شهریور سال 1399 که ریزش بورس به تازگی شروع شده بود، سهام وبصادر حدود 20 درصد افت را تجربه کرده بود و در یک ناحیه حمایتی، حقوقی حدود 2 میلیارد برگ سهم را خرید. اما آیا کد به کد صورت گرفته بود؟ جواب این سوال خیر است. چون در کف معاملاتی صورت گرفته بود و جابه‌جایی در ریز معاملات دیده نمی‌شد. در همان ریزش نیز سهام وبصادر تا آخر شهریور رشد کرد و حدود 30 درصد افزایش یافت. پس هر خرید سنگین حقوقی را پای کد به کد نگذارید و به راحتی از سهم خارج نشوید.

کد به کد حقوقی به حقوقی

در طی این فرایند حجم بسیار بالایی از یک سهم در یک قیمت ثابت و در یک ساعت مشخص از یک کد حقوقی به یک کد حقوقی دیگر انتقال پیدا می‌کند. این نوع کد به کد در بورس نیز چندان اهمیت معاملاتی نداشته و خیلی از آن برای سیگنال‌گیری با هدف خرید و فروش استفاده نمی‌شود.

نکته بسیار مهمی که درباره کد به کد حقوقی به حقوقی باید به آن اشاره کنیم این است که نباید این نوع کد به کد را با معاملات بلوکی اشتباه بگیرید.

تفاوت کد‌ به‌ کد‌ کردن با معاملات بلوکی

تفاوت کد به‌ کد‌ کردن با معاملات بلوکی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • معامله بلوکی به معنای جابه‌جایی یک‌باره حجم زیادی از سهم یک شرکت طی انجام یک معامله است، در حالی که کد به کد کردن‌ معمولا طی چندین معامله و در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود.
  • معاملات کد به کد در زمان بازار انجام می‌شود، در صورتی که ممکن است معاملات بلوکی هم در زمان بازار و هم بعد از زمان بازار انجام شود.
  • هدف از کد به کد کردن، پیاده‌سازی برنامه‌هایی خاص برای تغییر و یا ایجاد روند قیمتی سهم است. در حالی که هدف از معاملات بلوکی، انتقال سهام بین افراد حقوقی است.
  • معاملات بلوکی در بازاری جداگانه و خارج از بازار معاملات عادی سهم انجام می‌شود. در صورتی که معاملات کد به کد در بازار عادی سهام صورت می‌پذیرد.

نکته: به سفارش خرید و فروش میزان قابل‌توجهی از سهام یک شرکت معامله بلوکی می‌گویند. این معامله‌ها با توافق قیمت بین خریدار و فروشنده حاصل می‌شود. ازآن‌جایی که این معاملات می‌توانند تأثیر زیادی روی تابلوی معاملاتی داشته باشند، بازار جداگانه‌ای برای انجام این معاملات ایجاد شده است. برای مشاهده معاملات بلوکی باید پس از مراجعه به سایت مدیریت فناوری بورس به نمادهایی که کنارشان عدد ۲ زده شده دقت کنید که به معنای انجام معامله بلوکی روی آن‌هاست.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

دریافت یک‌روزه وام
×
دریافت یک‌روزه وام
وام یک‌روزه بدون چک و ضامن
تا ۳۰ میلیون تومان