رده رپورتاژ آگهی سود سهام شرکت‌ های فولادی بیشتر است یا سود بانکی؟

سود سهام شرکت‌ های فولادی بیشتر است یا سود بانکی؟

رپورتاژ آگهی
نویسنده: رده
31 تیر 1403

بورس و بازار سهام شرکت‌ها یکی از بازارهای مالی پرطرفدار در جهان به شمار می‌رود که معمولاً سود بانکی هم به‌عنوان یک بازار موازی رقیب شناخته می‌شود. معمولاً استقبال از سهام شرکت‌های فولادی در بورس بسیار بالا است و دلیل آن شاید این است که بیش از 15 درصد از رزش بازار بورس در اختیار شرکت‌های گروه فلزات بوده و نماد فولاد برای شرکت فولاد مبارکه دومین شرکت بزرگ در بورس شناخته می‌شود. هم‌چنین نوسان بالای قیمت آهن با تأثیر بر سود شرکت‌های فولادی از دیگر دلایل استقبال از سهام شرکت‌های فولادی به شمار می‌رود. از طرفی بانک هم یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک است که در بسیاری مواقع به انتخاب اول سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. در این مقاله به مقایسه میزان سود در دو حوزه بورس و شرکت‌های فولادی و سود بانکی در انواع بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌پردازیم.

چرا سهام شرکت‌های فولادی؟

فولاد یکی از صنایع مهم در جهان و هم‌چنین ایران به شمار می‌رود و به‌نوعی با توسعه و رشد کشورها ارتباط مستقیمی دارد به‌گونه‌ای که چین و آمریکا به‌عنوان دو غول اقتصاد جهانی به‌عنوان بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد شناخته می‌شوند. بر اساس آمارها به ازای هر 1 درصد افزایش مصرف فولاد، آن کشور تقریباً حدود 0.9 درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل قیمت شمش، قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی از مهم‌ترین نرخ‌های بازار کامودیتی ها به شمار می‌روند.

از این‌رو کارخانه‌های فولادی در جهان جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی شناخته می‌شوند و خریدوفروش سهام آن‌ها بسیار رونق دارد. در ایران نیز با توجه به رشد صنعت فولاد و رتبه دهم ایران در جهان می‌توان گفت سهام شرکت‌های فولادی مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از پررونق‌ترین سهم‌های بازار بورس به شمار می‌روند.

نرخ سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۳ بر اساس بخشنامه بانک مرکزی

نرخ سود سپرده بانکی با توجه به آخرین بخشنامه بانک مرکزی در سال 1403، به صورت سالانه ۲۰.۵ درصد برای مبالغ کمتر از 500 میلیون و 25 درصد برای مبالغ بالای 500 میلیون تومان عنوان شده است. البته مشاهده شده که در برخی از بانک‌ها برای سپرده های بسیار بالا به صورت توافقی درصد بیشتری نیز به‌عنوان سود پرداخت می‌کنند. به صورت کلی سود‌های سپرده بانکی در سال ۱۴۰۳ دارای انواع مختلفی به صورت زیر است:

  • 5 درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی قابل دریافت از طریق کارت‌های بانکی
  • 12 درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت ویژه به مدت سه ماه (نامتداول)
  • 17 درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت ویژه به مدت شش ماه ( نامتداول)
  • 20.5 درصد برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله همراه با سررسید
  • 21.5 درصد برای سپرده‌های بلندمدت ۲ ساله همراه با سررسید
  • 22.5 رصد برای سپرده‌های بلندمدت ۳ ساله همراه با سررسید
  • 25 درصد یا بیشتر به صورت موردی برای سپرده‌های سنگین و در برخی از بانک‌ها

نرخ سود بانکی 1403

مقایسه سود آهن و فولاد با سود بانکی

شما با خرید سهام شرکت‌های فولادی به دو صورت می‌توانید سود کنید. مورد اول همان سود خالص شرکت‌های فولادی در دوره‌های سالانه است که به‌عنوان سهم هر سهام برای سهام‌داران واریز می‌شود. مورد دوم به رشد سهام شرکت‌های فولادی مربوط می‌شود که در این قسمت سودهای بالاتری تا بالای 200 درصد با توجه به بازار بورس به سهام‌داران خواهد رسید. البته ناگفته نماند مسلماً در هر بازاری هرچه سود بیشتر شود، ریسک سرمایه‌گذاری نیز بالاتر می‌رود؛ بنابراین ورود به خرید و فروش سهام شرکت‌ها بدون شناخت از بازار بورس، احتمال ضرر شما را هم بیشتر خواهد کرد.

بنابراین سود شرکت‌های فولادی چندین برابر سود بانکی بوده اما ریسک آن از سرمایه‌گذاری در بانک بسیار بیشتر است. البته در برخی دوره‌های بورس سهام شرکت‌های فولادی در بازه‌هایی یک بازدهی حتی منفی هم داشته اند. به همین دلیل است که شناخت بازار بورس می‌تواند شما را به سودهای کلانی از شرکت‌های فولادی برساند.

مقایسه قیمت آهن با سود بانکی

مهم‌ ترین سهم ‌های فولادی در بورس

شرکت‌های فولادی با در اختیار داشتن حدود 15 درصد بازار بورس از باارزش‌ترین گروه‌ها در این بازار به شمار می‌روند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» حدود 5 درصد از ارزش بازار را در اختیار دارد و شرکت‌های فولاد خوزستان و مجتمع فولاد خراسان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جدا از این موارد شرکت‌هایی مانند ذوب‌آهن اصفهان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع فولاد آلیاژی یزد، فولاد کاویان و… نیز در بازار بورس و فرا بورس ایران فعالیت دارند. برخی از مهم‌ترین شرکت‌های فولادی همراه نماد آن‌ها در بورس در زیر آمده است:

شرکت های فولادی در بورس

سرمایه‌ گذاری در بازار میلگرد و تیرآهن

هم‌چنین بسیاری از این شرکت‌های فولادی موظف هستند که بخشی از تولیدات خود مانند محصولات اولیه و ثانویه فولادی نظیر انواع شمش‌های فولادی، اسلب و گندله و مقاطع نهایی مانند تیرآهن، ورق و میلگرد را در بازار بورس کالا به صورت مستقیم به فروش برسانند.

بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران با خریدوفروش مستقیم مقاطع فولادی در بورس کالا از سود سرمایه‌گذاری در بازار میلگرد و تیرآهن بهره‌مند می‌شوند. این افراد با توجه به اینکه قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق در بورس کالا ارزان‌تر از بازار آهن است در بازار بورس کالا به خریدوفروش این مقاطع مشغول هستند.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید در حوزه خریدوفروش سهام شرکت‌های فولادی در بورس یا معاملات مستقیم مقاطع فولادی در بورس کالا مشغول به فعالیت شوید، حتماً قبل از شروع، اطلاعات کافی کسب نموده و قوانین ریسک سرمایه‌گذاری را رعایت کنید. هرچند سود در بازارهایی نظیر بورس بیشتر است اما در صورت نداشتن تجربه کافی می‌توانید از سودهای مشخص و کم ریسک بانکی استفاده نمایید. در صورت نیاز به خریدوفروش مقاطع فولادی در بورس کالا می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره 02142214 تماس بگیرید یا به آدرس سایت https://www.fooladiranian.com مراجعه کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد