رده بورس همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

بورس
نویسنده: رضا عبدی
2 مرداد 1403

صندوق‌ درآمد ثابت یکی از ابزارهای مهم سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است که به دلیل ریسک پایین و بازدهی قابل قبول، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران مختلف محسوب می‌شود. این صندوق‌ها اصل پول شما را حفظ می‌کنند و از سوی دیگر سودی پایدار و بیشتر از سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر فردی هستید که ریسک‌پذیری پایینی دارید و در عین حال، به دنبال یک گزینه‌ بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌گردید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب از رده به هر آن چیزی که باید درباره صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بدانید می‌پردازیم.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که با جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی ترکیبی از ابزار‌های با درآمد ثابت مانند سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی، اوراق قرضه دولتی (اسناد خزانه‌داری اسلامی) و سایر اوراق درآمد ثابت موجود در بازار می‌پردازد.

نکته: در صندوق‌های با درآمد ثابت، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل وجوه جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران در دارایی‌های بدون ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیران این صندوق‌ها صرفا اجازه دارند بخش بسیار اندکی از سبد تحت مدیریت خود را در دارایی‌های دارای ریسک سرمایه‌گذاری کنند.

در روزهای پرنوسان بازار سرمایه و زمانی که شاخص روندی منطقی را طی نمی‌کند، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت گزینه‌ای منطقی به شمار می‌رود. البته در بازار صعودی هم سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کاربردی خواهد بود. چرا که به سرمایه‌گذاران در مدیریت ریسک سبد دارایی‌هایشان کمک می‌کند.

فهرست تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت بر اساس نوع معامله و پرداخت سود تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام عبارتند از:

بر اساس نوع معامله

این صندوق‎‌ها از نظر نوع معامله به دو دسته صدورابطال و ETF (قابل معامله در بورس) تقسیم می‎‌شوند. اوراق صندوق‌هایی که به روش ETF معامله می‌شوند، نقدشوندگی بیشتری دارند؛ به همین دلیل بیشتر مورد استقبال سهامداران قرار گرفته‌اند.

نکته: معامله ETFها مانند معامله سهام است.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

براساس پرداخت سود

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر تقسیم سود به دو دسته دارای دوره پرداخت سود و بدون دوره پرداخت سود تقسیم می‌شوند. صندوق‌هایی که دوره تقسیم سود ندارند، با افزایش ارزش خالص دارایی (NAV) سود کسب می‌کنند. به عبارت دیگر، سهامداران در این نوع اوراق از اختلاف قیمت خرید و فروش سود می‌برند.

نکته اول: صندوق‌هایی که دوره تقسیم سود دارند، در زمان مشخص (یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه) سود را به حساب سهامدار واریز می‌کنند.

نکته دوم: سود صندوق‌های بدون دوره تقسیم سود به صورت مرکب محاسبه می‌شود؛ به همین جهت سود بیشتری نسبت به صندوق‌های که دوره تقسیم سود دارند، پرداخت می‌کنند. سازوکار این صندوق‌ها به این صورت است که روزانه به اصل سرمایه و سود تجمیع‌شده روزهای قبل، سود تعلق می‌گیرد.

 

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت

نحوه‌ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بسته به این که کدام نوع از صندوق را انتخاب می‌کنید، متفاوت است. اگر به سراغ صندوق‌های صدور و ابطالی بروید، صرفا کافیست به وب‌سایت صندوق مربوطه مراجعه کنید. اگر هم قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله (ETF) را دارید، می‌‌توانید نماد بورسی آن صندوق را در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود جستجو کنید.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

برخی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عبارتند از:

ریسک پایین

طبق مصوبات سازمان بورس، صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند که بخش عمده دارایی‌هایشان را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده و سپرده بانکی اختصاص دهند. همین موضوع باعث شد‌ه است ریسک صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به ابزارهای مالی دیگر بسیار کم‌تر باشد.

نقدشوندگی بالا

واحدهای صندوق با درآمد ثابت را خیلی سریع می‌توان فروخت و به پول نقد تبدیل کرد. حتی برخی از صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند که تضمین می‌کند همیشه کسی هست که واحد صندوق را بخرد.

عدم نیاز به سرمایه‌ زیاد

برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری نیازی به سرمایه هنگفت ندارید و با سرمایه کم‌تر از ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌توانید نسبت به صدور واحدهای صندوق درآمد ثابت اقدام کنید.

بدون نرخ شکست سود

اوراق صندوق درآمد ثابت نرخ شکست سود ندارد. سهامداران می‌توانند اوراق صندوق را پیش از زمان سررسید بدون پرداخت جریمه به فروش برسانند.

کارمزد اندک

کارمزد صندوق درآمد ثابت کم‌تر است؛ به همین جهت نوسان‌گیرها در زمان ریزش بورس به معامله اوراق صندوق می‌پردازند.

نحوه انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت باید به عوامل مختلفی توجه کرد که عبارتند از:

عملکرد گذشته صندوق: با بررسی عملکرد گذشته صندوق می‌توان به رابطه مثبت بین رشد دارایی‌های صندوق و عملکرد آن‌ها پی برد. با مراجعه به سایت هر صندوق می‌توان بازدهی گذشته صندوق، ترکیب دارایی‌های آن و دیگر ویژگی‌های صندوق را مشاهده کرد.

اعتبار صندوق و مدیر آن: مدیر صندوق یکی از ارکان صندوق سرمایه‌گذاری است که در سوددهی و اعتبار هر صندوق اثرگذار است.

نوسان صندوق‌: صندوق‌هایی که نوسان کم‌تری دارند، انتخاب بهتری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌‎شوند.

اندازه صندوق: برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت، باید به اندازه صندوق توجه کرد. البته لازم به ذکر است که همیشه صندوق‌های بزرگ بهترین نیستند.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

۱ دیدگاه
  1. ایرانی می‌نویسد

    سلام نماد کی بی سی دوسال است که منفی می باشد. آیا بورس فقط برای خالی کردن جیب مردم ضعیف است. لطفا نماد هایی که فقط ضرر میدهند بررسی شود و به سهامداران هشدار داده شود که خارج شوند. سازمان بورس نباید فقط حافظ تامین سرمایه برای شرکتها باشد اگر برای سهامدار سود نباشد و فقط ضرر که خارج میشود و صنایع از امکانات بورس محروم میشوند. لطفا نماد کی بی سی را بررسی کنید. متشکرم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد