رده بررسی انتقال حساب سپرده به غیر، چه شرایط و الزاماتی دارد؟

انتقال حساب سپرده به غیر، چه شرایط و الزاماتی دارد؟

بررسی
نویسنده: فرشاد قاسمعلی
22 June 2024

اغلب مردم تجربه داشتن سپرده مدت‌دار جهت کسب سود بیشتر در بانک را دارند. به دلیل نقدشوندگی بالا و دریافت سود بیشتر، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. سپرده‌های مدت‌دار به علت داشتن سود بالا، مدت زمان طولانی‌تری بایستی در اختیار بانک‌ها باشد. این نوع از سپرده‌ها به علت مفاد قرارداد باید تا سررسید در اختیار بانک قرار گیرد و چنانچه سپرده‌گذار قصد بستن آن را زودتر از موعد داشته باشد، بایستی مبلغی به عنوان جریمه (بهتر است بگوییم برگشت سود اضافی) از اصل سپرده‌اش به بانک بپردازد. انتقال سپرده به غیر برای اشخاصی که هدف آن‌ها در اختیار گذاشتن پول سپرده به خانواده است راهکاری ارائه می‌کند که جریمه نشوند. با قانون انتقال سپرده به غیر امکان انتقال به خانواده درجه یک بدون بستن سپرده مقدور می‌شود. در رده شرایط انتقال سپرده به غیر را بررسی می‌کنیم.

فهرست موضوعاتی که در این مطلب مطالعه می‌کنید:

  • شرایط انتقال سپرده مدت دار
  • شرایط انتقال از سپرده مدت‌دار مشترک
  • تغییر شماره حساب واریز سود
  • تبدیل سپرده مدت‌دار ( از مشترک به انفرادی و بلعکس)
  • برداشت بخشی از سپرده مدت‌دار
  • محدودیت‌های انتقال سپرده به غیر

۱. شرایط انتقال سپرده به غیر

انتقال سپرده مدت‌دار صرفا به خانواده درجه یک: پدر، مادر، همسر و فرزندان امکان‌پذیر است.

  • انتقال سپرده مدت‌دار صرفا برای یکبار مقدور است.
  • برای انتقال سپرده مدت دار بایستی انتقال دهنده و انتقال گیرنده به همراه کارت ملی ، شناسنامه و اصل برگ سپرده در شعبه بانک حضور داشته باشند.

 

بیشترین سود سپرده بانک‌ها 

۲. شرایط انتقال سپرده مشترک به غیر

در صورت درخواست یکی از مشترکین سپرده مدت‌دار جهت انجام انتقال سهم خود به شخص دیگر مانعی وجود نخواهد داشت. فقط توجه داشته باشید که انتقال سپرده به غیر در این شرایط، نیاز به حضور و موافقت کلیه مشترکین سپرده دارد.

  • برای انتقال سهم از سپرده مشترک بایستی کلیه شرکا سپرده مشترک به هم راه انتقال گیرنده به شعبه مراجعه کنند.
  • اصل کارت ملی، شناسنامه و برگه سپرده همراهتان باشد.

۳. تغییر شماره حساب واریز سود

امکان‌پذیری تغییر شماره حساب: بله، در صورتی که انتقال سپرده به غیر صورت گیرد، انتقال گیرنده می‌تواند درخواست تغییر شماره حساب واریز سود را به بانک بدهد.

  • جهت تغییر در شماره حساب واریز سود، بایستی انتقال گیرنده در آن بانک حساب داشته باشد. در غیر اینصورت بایستی یک حساب به نام خود افتتاح و سپس درخواست تغییر شماره حساب واریز سود را بدهد.
  • اصل کارت ملی و شناسنامه همراهتان باشد.

۴. تبدیل سپرده مدت‌دار (از مشترک به انفرادی و بلعکس)

شاید تمایل داشته باشید سپرده مدت دار فعلی خود را به صورت مشترک با همسر یا پدر و مادر خود افتتاح کنید. یا سپرده مشترکی با خانواده خود دارید و می خواهید صرفا به نام خودتان باشد. متاسفانه به دلیل مشکلات حقوقی امکان تبدیل سپرده از مالکیت انفرادی به مشترک و بالعکس مقدور نیست.

۵. برداشت بخشی از سپرده مدت‌دار

نحوه برداشت بخشی از سپرده: سپرده‌های مدت‌دار به صورت فقره‌ای هستند. یعنی شما هر مقدار نیاز داشته باشید می‌توانید به صورت فقره‌ای برداشت کنید.

راهکارهای پیشنهادی: پیشنهاد می‌شود، ابتدا برگه سپرده خود را به بانک تحویل داده و درخواست برداشت بخشی از مبلغ را دهید. بانک برگه سپرده جدیدی با مبلغ کاسته شده به شما تحویل می‌دهد. سپس شما برگه سپرده را به شخص درجه یک انتقال دهید.

۶. محدودیت‌های انتقال سپرده به غیر

محدودیت‌های قانون: توجه کنید انتقال سپرده به غیر بایستی بدون هیچ گونه محدودیت قانونی باشد.

وثیقه و مسدودیت حساب: سپرده شما نباید در وثیقه وام باشد یا به حکم قضائی و هر سازمان ذیصلاح دیگری مسدود شده باشد.

جمع‌بندی: انتقال سپرده به غیر می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود و نیازمند رعایت شرایط و مقررات خاصی است. این فرایند شامل ارائه درخواست کتبی، مدارک شناسایی، بررسی و تایید بانک و در نهایت انتقال سپرده است. برای موفقیت در این فرایند، رضایت هر دو طرف، تسویه تعهدات مالی و رعایت قوانین و مقررات بانکی و حقوقی ضروری است. با آگاهی از شرایط و داشتن اطلاعات کافی می‌توانید انتقال سپرده بانکی را به درستی و با کمترین مشکل انجام دهید. در این مطلب به طور کامل درباره شرایط انتقال سپرده به غیر و محدودیت‌های آن توضیح دادیم.
مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

تسهیلات بدون ضامن
×
تسهیلات بدون ضامن و وثیقه
تا 50 میلیون تومان
ویپاد | ترابانک پاسارگاد