رده بررسی چگونه یک سرمایه‌گذار آگاه باشیم؟

چگونه یک سرمایه‌گذار آگاه باشیم؟

بررسی
نویسنده: رضا عبدی
6 شهریور 1403

همه تمایل دارند با تعیین هدف و گرفتن تصمیم‌های مناسب، زندگی خوب و مرفهی داشته باشند. یکی از اهداف مهم زندگی کسب توانایی مالی، و یکی از تصمیمات صحیح در این رابطه، تصمیم به سرمایه‌گذاری است. اما سوال این است که آیا شما می‌خواهید تصمیمات درستی برای سرمایه‌گذاری بگیرید؟ از پول خود محافظت کنید؟ برای رسیدن به اهداف مالی خود در زندگی، سرمایه، سود و درآمد خود را افزایش دهید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، جای درستی آمده‌اید. در این مطلب از رده به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید یک سرمایه‌گذار آگاه باشید.

همه می‌توانند سرمایه‌گذار آگاه باشند

رسیدن به هر هدفی در طول زندگی، بدون داشتن ایده، درک صحیح و برنامه ممکن نیست. از آن جایی که انسان برای رسیدن به برخی از اهداف خود ناگزیر است سرمایه‌گذاری کند و در سرمایه‌گذاری نیز همه چیز با شناخت ایده‌ها و درک صحیح از سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود، هرکس می‌خواهد وارد این عرصه شود باید راه‌های سرمایه‌گذاری موفق را بشناسد و با داشتن یک برنامه در مسیر مناسب گام بردارد.

به عنوان مثال، باید بدانید که هر چه مدت سرمایه‌گذاری طولانی‌تر باشد، فرصت بیشتری برای افزایش دارایی وجود دارد، و یا بدانید که برای شروع، میزان سرمایه‌گذاری مهم نیست و با هر مبلغی می‌توانید شروع کند. اما همواره باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری باید بر مبنای صحیح و منطقی آغاز شود.

نکته: سرمایه‌گذاری آگاهانه یعنی تصمیم‌گیری هوشمندانه برای سرمایه‌گذاری میزان معینی پول در یک فرصت صحیح و حساب‌شده، به گونه‌ای که فرد سرمایه‌گذار شخصا و از نزدیک بر نحوه سرمایه‌گذاری‌اش نظارت کرده و از سرمایه خود محافظت کند تا به این ترتیب، در یک دوره زمانی مشخص بتواند به بازده مطلوب برسد.

قبل از سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی مالی برای سرمایه‌گذار، مانند نقشه راه برای یک مسافر است. با این کار، شما بر روی دستیابی به اهداف مالی متمرکز شده و در عین حال، گرفتار تصمیم‌گیری‌های احساسی که تأثیر منفی بر سرمایه‌گذاری‌تان می‌گذارد، نخواهید شد.

اگرچه شما می‌توانید به تنهایی برنامه مالی خود را تهیه کنید، اما اگر احساس می‌کنید به کمک دیگران نیاز دارید، می‌توانید با یک متخصص برنامه‌ریزی مالی مشورت کنید. متخصص برنامه‌ریزی مالی می‌تواند به شما در تعیین اهداف و راهبردهای مالی برای دستیابی به اهداف تعیین شده، کمک کند. متخصص مالی همچنین می‌تواند گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را به شما پیشنهاد کند.

نکته: به یاد داشته باشید که هیچ متخصص برنامه‌ریزی مالی نباید شما را وادار به یک سرمایه‌گذاری خاص کند، بلکه باید به تصمیمات شما احترام بگذارد و توجه داشته باشد که در نهایت، این شما هستید که اختیار پول و دارایی خود را دارید. همیشه به متخصصان مالی مورد تأیید و مطمئن مراجعه کنید در این صورت شما نیز سرمایه‌گذار آگاه خواهید بود.

هفت مرحله برای تدوین برنامه سرمایه‌گذاری

هفت مرحله برای تدوین برنامه سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • گام اول: اهداف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید.
  • گام دوم: میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار خود از سرمایه‌گذاری را مشخص کنید.
  • گام سوم: فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری موجود را بررسی کنید.
  • گام چهارم: ترکیبی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را (براساس میزان ریسک و بازده مورد انتظارتان) انتخاب کنید.
  • گام پنجم: برای مواردی که روند تحقق اهداف کوتاه‌مدت مالی شما مختل شده و یا سرمایه‌گذاری‌های شما روند مطلوبی ندارد، برنامه مشخصی داشته باشید.
  • گام ششم: سرمایه‌گذاری‌هایتان را از نزدیک، کنترل و مدیریت کنید.
  • گام هفتم: درصورت نیاز، در سرمایه‌گذاری‌های خود بازنگری کنید.

ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنید

ریسک در لغت به معنی خطر است و خطر هم جزء جدانشدنی زندگی هر انسان است. انجام هر کاری خطراتی دارد از جمله سرمایه‌گذاری. در سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار باید خطرات یا ریسک‌های احتمالی را بررسی کند و پس از ارزیابی آن، با توجه به منافعی که انتظار دارد از این سرمایه‌گذاری عاید او شود (بازده مورد انتظار) و میزان خطراتی که احتمال می‌دهد متوجه او باشد (میزان ریسک‌پذیری) تصمیم‌گیری کند. این امر به او کمک می‌کند تا با برنامه و آگاهی پا به عرصه سرمایه‌گذاری بگذارد.

فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قبل از تصمیم‌گیری برای هرگونه سرمایه‌گذاری، باید توان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. به عبارت دیگر، باید مشخص کنید که چه میزان ریسک ناشی از این سرمایه‌گذاری برای شما قابل پذیرش و تحمل خواهد بود. اگر ظرفیت ریسک‌پذیری شما بالاست، می‌توانید راهبردی جسورانه برای سرمایه‌گذاری در پیش بگیرید، راهبردی که اگرچه با ریسک بیشتری همراه است، اما بازده بالقوه بیشتری هم برای شما به دنبال خواهد داشت.

در مقابل، اگر ظرفیت ریسک‌پذیری شما پایین است، بهتر است به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک پایین و بازده مستمر (و البته اندک) باشید. بنابراین، براساس میزان ریسک‌پذیری‌تان فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کنید. اجازه ندهید سرمایه‌گذاری، خواب را از چشمان‌تان بگیرد.

در سرمایه‌گذاری با چه ریسک‌هایی مواجه هستیم؟

در جدول زیر، به چند ریسک رایج در سرمایه‌گذاری اشاره شده است:

نوع ریسک

تعریف ریسک

ریسک عدم تناسب

سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته با اهداف مالی‌تان متناسب و هم‌سو نیست.

ریسک تورم

بازده سرمایه‌گذاری‌تان کمتر از نرخ تورم است، در نتیجه قدرت خرید شما در آینده کاهش می‌یابد.

ریسک بازار

ارزش سرمایه‌گذاری‌تان به علت نوسانات بازار دچار افت‌وخیز می‌شود.

ریسک برنامه‌ریزی بازار

پیش‌بینی فراز و فرودهای بازار سخت است.

ریسک عدم تنوع

پایبندی به یک نوع سرمایه‌گذاری خاص و عدم تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری

ریسک نقدشوندگی

عدم قابلیت تبدیل سرمایه به پول نقد

ریسک قانونی

تغییر احتمالی در قوانین و مقررات، راهبردهای سرمایه‌گذاری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذار آگاه به وظایف خود عمل می‌کند

شما در طول زندگی‌تان با پذیرفتن هر کار یا مسئولیت، وظایفی را بر عهده می‌گیرید که باید آن‌ها را به خوبی انجام دهید. به عنوان مثال، در سرمایه‌گذاری هر چه دانش و اطلاعات‌تان بیشتر باشد، توانایی و مهارت شما برای سرمایه‌گذاری مناسب نیز افزایش می‌یابد و بهتر می‌توانید عملکرد سرمایه‌گذاری‌تان را کنترل کنید. بنابراین ضروری است که قبل و بعد از هر سرمایه‌گذاری، به دنبال کسب اطلاعات مرتبط با آن سرمایه گذاری باشید.

10 روش برای پس‌انداز بیشتر پول

حقوق خود را می‌شناسد

سرمایه‌گذاری‌های افراد از طریق قراردادهایی است که بین طرفین یک فعالیت منعقد می‌شود. نکته قابل توجه این که، طرفین هر قرارداد مطابق قانون دارای حقوقی هستند که هر یک موظفند از آن آگاهی داشته باشند. شما نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار از حقوقی برخوردارید که این حقوق پشتوانه قانونی دارند. بنابراین باید حقوق خود را به طور کامل بشناسید و از آن استفاده کنید.

به عنوان مثال، شما حق دارید درمورد شرکتی که سهامدار آن هستید، اطلاعات صحیح دریافت کنید. نباید اهمیت اطلاعات را در نحوه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت نادیده بگیرید. شما به عنوان سهامدار همچنین حق دارید درباره وضعیت شرکت اظهارنظر کرده و شکایت‌های خود را مطرح کنید.

سرمایه‌گذاری خود را به دقت زیرنظر می‌گیرد

یکی از مراحل اساسی در هر سرمایه‌گذاری، نظارت و کنترل است. نظارت و کنترل بر هر فعالیتی موجب می‌شود تا انسان نقاط ضعف و قوت آن فعالیت را تشخیص دهد تا در زمان مناسب، ضعف‌ها را برطرف کرده و نقاط قوت را تقویت کند. نظارت و کنترل شما بر عملکرد سرمایه‌گذاری‌تان نیز بسیار ضروری است. چون با این کار می‌توانید در صورت لزوم، شیوه‌ها و راهبردهای خود را عوض کرده، بازده خود را افزایش دهید و یا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که پیروی از یک برنامه سرمایه‌گذاری غیرقابل انعطاف و ثابت در یک دوره زمانی طولانی، همواره برای شما سودآور نخواهد بود. در برخی موارد، درصورت رضایت‌بخش نبودن عملکرد سرمایه‌گذاری، لازم است برنامه سرمایه‌گذاری‌تان را تغییر دهید. البته به خاطر داشته باشید که هنگام تغییر برنامه، حتما باید اصول اولیه سرمایه‌گذاری را رعایت کنید.

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

دریافت یک‌روزه وام
×
دریافت یک‌روزه وام
وام یک‌روزه بدون چک و ضامن
تا ۳۰ میلیون تومان