اهمیت ویژه جایگاه مشتری در بانکداری دیجیتال؛ تحول در بازاریابی خدمات بانکی
تجربه استفاده از خدمات بانکی برای مصرف کنندگان در چند سال اخیر دچار تحولات گسترده ای شده است. آمار های جهانی نشان می دهد تمایل مشتریان به بانکداری دیجیتال به طور قابل توجهی بیشتر شده است.
درحال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان به نسبت قبل از همه گیری استفاده بیشتری از اپلیکیشن های بانکی می کنند.
رشد فناوریهای بدون کارت، پرداختهای موبایلی و کیف پول دیجیتال به سرعت نحوه خرج کردن و تعامل مصرفکنندگان با پول را تغییر داده است.
با این حال، در حالی که ترجیحات و رفتارهای مصرف کنندگان تغییر کرده است، اما بازاریابی خدمات بانکی با این تغییر منطبق نیست و با مشکلاتی مواجه است.
کانالهای بازاریابی سنتی و آفلاین مانند تبلیغات محیطی، پست و تبلیغات تلویزیون و تبلیغات در رسانه ها هنوز یکی از راههای اصلی بانکها برای دستیابی به مشتریان جدید هستند.
شاید کانالهای سنتی درحال حاضر همچنان بتوانند مؤثر باشند، اما در مقایسه با رویکردهای دیجیتالی که میتوانند در لحظه، خودکار، شخصیسازی و هدفمند باشند از تاثیر گذاری کم تری برخوردارند.
علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال میتوانند سریعتر و ارزانتر اجرا شود. همچنین بسیاری از بانک ها تمایل دارند تا زمان چرخه تبلیغات را کوتاه کنند، از این رو بسیاری از بانک ها درکنار کانال های سنتی به سمت بازاریابی دیجیتال رفته اند.
روندها به نیاز روز افزون بانکها به استفاده از فنآوری بازاریابی (MarTech) برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی دلالت دارد.
با وجود پیچیدگی های پیاده سازی پشته مارتک .اما بانکها با چالش های جدی تری در حوزه جذب مشتریان جدید و نگهداشت مشتریان فعلی در مقابله با فینتک ها روبرو هستند .
به نظر می رسد بانک های کشور این نیاز را به خوبی درک کرده اند و بانک های پیشرو به سمت استفاده از تکنولوژی بازاریابی در حال حرکت هستند.
استفاده از تکنولوژی های بازاریابی در صنعت بانکداری مزایای بسیاری را برای بانک ها به همراه می آورد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد
1.بهبود تجربیات مشتریان
2.اتوماسیون شدن تمامی فرایند های بازاریابی
3.شخصی سازی خدمات
4.شناسایی خلا های موجود در فرایند ها و سرویس ها
5.بهبود هدفگذاری، زمانبندی و ارتباط با مشتریان
6. تعامل بهتر با مشتریان
7. نرخ بازگشت بالاتر
8.جلوگیری از اتلاف منابع
9.کاهش هزینه های بازاریابی
10.کارایی بیشتر کمپین ها
11.کنترل و نظارت بهتر بر عملکرد کمپین ها،
12.افزایش رضایت مشتریان
13.جلوگیری از تقلب
شرکت دانش بنیان اسمارتک با تحلیل نیاز های نظام بانکی کشور طی ۴ سال گذشته اقدام به تولید سبدی از محصولات فناورانه بومی در حوزه مارتک با قابلیت شخصی سازی برای بانک های کشور نموده است، اسمارتک به بانکها کمک می کند تا ضمن ترسیم نقشه راه استراتژی مارتک تجربه بازاریابی فناوری محور را بدست آورند.
من ۴۱ سال سن دارم برای ۱۰ ملیون تومن وام اونم یک قسطه یعنی ۱۰ ملیون تومن یک ماهه ۱۲ ملیون تومن وام میخوام . فقط ۸ میلیارد بار تو گوگل سرچ کردم از اونجای که ما ایرانی ها تو دنیا بجز کمک کردن به هم کار دیگه ای بلد نیستیم .به خاطر این ۱۰ ملیون وام پیش دوازده امام رفتم پیش ۵ تا پیغمبر رفتم یکی دو جلسه هم با خدا داشتم بلخره به این نتیجه رسیدم که کلیه بفروشم بهتر از این است که به کسی دل خوش کنم که بهم وام بده .وام به درک این همه سایت که آدم شرمنده میکنن و کارشون این که راهنمای کنن وام باید چطور نگیریم